Bleskoví lupiči plienia v obchodoch, na straty sa musia zložiť zákazníci

, marketwatch Foto: TASR/KR PZ

Stačí 90 sekúnd a kozmetika za viac než desaťtisíc dolárov je fuč. Operujú v skupinkách a zmiznú rovnako rýchlo, ako sa objavia.

Medzi najznámejšie gangy patrí Rainbow (dúha), skupina zlodejov nežného pohlavia. Pomenované sú podľa pestrofarebných vlasov. Majú na svedomí už desiatky obchodov v Bay Area v San Franciscu. Za menej ako dve minúty ukradli napríklad kozmetiku v odhadovanej hodnote 11 000 dolárov. Inokedy sa zamerali na luxusný tovar značiek ako Ferragamo, Louis Vuitton, Christian Dior a Hut Lux, za takmer 130 000 dolárov.  

Zlodeji v malých skupinách, okolo 15 ľudí, vtrhnú do obchodu, namieria si to priamo k lukratívnemu tovaru a rýchlo začnú drancovať tovar uložený na regáloch. Drahé značkové džínsy a kozmetika sú ich obľúbené položky, hovoria odborníci. Niekedy sa celý prepad odohrá tak rýchlo, že sa zamestnanci ani nestačia spamätať. Než si SBSkári uvedomia, čo sa vlastne deje, už sú zlodeji rozptýlení v dave. "Najdlhšia akcia, ktorú som videl, im trvala zhruba dve minúty," hovorí Carlos Manfredi, policajt zo San Francisca, ktorý sa špecializuje na zatýkanie bleskových zlodejov. Záleží na čo sa skupina zameria, ale každý jeden člen gangu dokáže odcudziť viac ako tucet položiek. Manfredi odhaduje, že dievčatá z Rainbow ukradli v priebehu rokov tovar za viac ako milión dolárov.

V Massachusetts majú policajti podobný problém. V septembri gang mužov zahalených v mikinách vtrhol do predajne Apple. Ukradli za pár minút 22 telefónov. O mesiac neskôr sa prepad zopakoval inde, za menej ako minútu si zlodeji odniesli telefóny za 13 000 dolárov. Podobné incidenty sa odohrali aj v Kansas City a Washingtone D.C.

Vzostup bleskových prepadov počas posledných siedmich rokov považujú odborníci za jeden z najvýznamnejších nových trendov v oblasti maloobchodu. Tieto prepady sa stali módne a populárne kvôli virálnemu šíreniu záznamu z lúpeže zdieľané cez sociálne médiá.

Zlodeji predávajú ukradnutý tovar, neraz sa im podarí získať dva až trikrát jeho hodnotu, ak sa ponúka na medzinárodnej úrovni. Inokedy vymieňajú odcudzený tovar za darčekové karty a až tie zamieňajú za hotovosť. Výhoda pracovať v skupine je zjavná, aj keby chytili jednotlivca, ostatným sa podarí s davom splynúť aj s veľkým množstvom ukradnutého tovaru.

Nový trend lúpeží stojí maloobchodníkov milióny, navyše spotrebitelia musia platiť vyššiu cenu za tovar, ktorým sa obchodník snaží pokryť straty. Podľa prieskumu Checkpoint Systems, vyjdú straty podvody a krádeže tovaru v obchode, priemerného spotrebiteľa v tejto sezóne na 50 dolárov. Samozrejme len malá časť z toho je generovaná bleskovými lúpežami.

V boji proti zlodejom obchody investujú do lepších bezpečnostných kamier a školení špecifických pre tieto incidenty. Niektoré obchody dokonca majú natoľko pokročilé bezpečnostné systémy, že dokážu upozorniť personál na nezvyčajné množstvo zákazníkov, či  ich správanie sa, ešte pred tým, ako ku krádeži dôjde. Napriek tomu sú obchodníci v bezvýchodiskovej situácii, mnohí majú menej zamestnancov, ako pred recesiou. A množstvo incidentov sa rýchlo šíri. Aj dúhové dievčatá už majú veľa imitátorov. Cez zdieľané videá ukazujú svojim kamarátom, aké to je jednoduché. 

Súvisiace články

Aktuálne správy