EURO 2016: Bez peňazí na futbal zabudni

, IW;ING Foto: SITA/AP

Na tohtoročných majstrovstvách monštruóznych rozmerov, UEFA predpovedá až 2,5 milióna divákov na štadiónoch, sa očakávajú aj monštruózne zisky. Šampionáty v Poľsku a na Ukrajine vyniesli niečo okolo 1,4 miliardy, tentoraz by to malo byť ešte viac.

Zisky zo šampionátu sa v roku 2008 prvýkrát vyšplhali nad miliardu eur. Dá sa povedať, že futbalový biznis medziročne globálne posilňoval o 9 %. Bez ohľadu na krízu. Úspešné tímy si tento rok rozdelia 301 miliónov eur, teda zhruba o tretinu viac ako v roku 2012. Víťaz si odnesie 27 miliónov, každý z účastníkov aspoň osem.

Tí, čo sa vo futbale vyznajú, môžu argumentovať, že to vôbec nie je veľa. Pre porovnanie Aston Villa, klub, ktorý v ostatnom ročníku v britskej Premier League skončil na chvoste, len na samotnej účasti zarobil 80 miliónov. Z analýzy The Economist vyplýva, že o víťazoch väčšinou rozhodujú peniaze, popredné priečky v anglickej lige patria klubom z globálnej finančnej smotánky. Výnimka potvrdzuje pravidlo, ide o prekvapivé víťazstvo Leicester City, kde platy hráčov sú na úrovni troch štvrtín mediánu súťaže.

Aj tohtoročná Liga majstrov potvrdila priamu úmeru medzi peniazmi a úspechom vo futbale. Víťazný Real Madrid dlhodobo patrí k najbohatším tímov sveta. Real Madrid spoločne s Barcelonou a britskou "super štvorkou" vplyv financií na športové úspechy potvrdzujú dlhodobo. Rovnako aj počtom fanúšikov po celom svete ilustrujú popularitu, a teda aj obchodný význam a potenciál futbalu. Ten, ak by bol štátom, zaradil by sa s ročnými príjmami prevyšujúcimi 35 miliárd dolárov svojim výkonom pred Lotyšsko alebo Island.

Veľké športové udalosti, ako je futbalové EURO 2016, vťahujú do hry milióny priaznivcov po celom svete. Zaujímavo v tomto ohľade vychádza prieskum ING, podľa ktorého viac ako štvrtina fanúšikov by bola ochotná vzdať sa jedného percenta svojich ročných príjmov, ak by to znamenalo zlatú medailu pre "ich" mužstvo. Medzi najhorlivejších fanúšikov patria Turci a Poliaci, kde by za výhru vymenilo časť svojich príjmov 54 %, respektíve 42 % fanúšikov, na opačnom konci nájdeme Benelux.

ING to potiahlo ešte do väčšej absurdnosti. Štvrtina Európanov na otázku, či by sa na mesiac vzdali mobilného telefónu výmenou za výhru tímu, odpovedala "áno". Najväčší odhodlanie preukázali opäť obyvatelia Turecka (42 %), Poľska (33 %) a tiež Rumunska (31 %).

Medzinárodný prieskum pre ING Bank realizovala agentúra Ipsos od marca do apríla 2016 v 13 krajinách na vzorke 12 561 osôb.

Ďalšie zaujímavosti o šampionáte nájdete na stránkach športiek. 

Súvisiace články

Aktuálne správy