Black Friday kontra Medzinárodný deň nenakupovania: Koľko peňazí míňame a na čo?

, Poštová banka Foto: SITA;thinkstock

V piatok 27. novembra zachváti USA „nákupné šialenstvo“. Na Black Friday, pripadajúci na posledný novembrový piatok v roku, štartujú predvianočné nákupy v krajine a obchodníci lákajú zákazníkov na veľké zľavy. Na Slovensku síce tento zvyk nie je zatiaľ príliš udomácnený, aj u nás ale nájdeme obchody a e-shopy, ktoré v týchto dňoch ponúkajú mimoriadne zľavy.

V Severnej Amerike má však korene aj Medzinárodný deň nenakupovania, ktorý „oslavujeme“ rovnako zajtra 27. novembra a ktorého cieľom je upozorniť na negatívne dopady nakupovania na životné prostredie. Blížiaci sa víkend tak bude plný paradoxov, väčšina Slovákov ale zrejme uskutoční bežné víkendové nákupy a prípadne sa poobzerá už aj po vianočných darčekoch pre najbližších.  

V prvej polovici tohto roka dosiahli tržby našich maloobchodníkov takmer 9,2 miliárd eur. Ak túto sumu prepočítame na jedného obyvateľa, zistíme, že každý z nás nechal za prvých 6 mesiacov tohto roka v obchodoch 1 690 eur. A na čo míňame najviac?

Až 47 % svojej útraty sme nechali v rôznych supermarketoch či hypermarketoch, kde nájdeme pod jednou strechou takmer všetko od autopríslušenstva, cez odevy až po drogériu a potraviny. Takmer pätina našich výdavkov smerovala do obchodov s ostatným tovarom, ako sú predajne s oblečením, kozmetikou, liekmi či šperkmi. No a desatinu z našich peňazí sme nechali pri tankovaní na benzínkach a rovnako desatinu v predajniach s tovarom pre domácnosť  či v internetových obchodoch.

 V ktorých predajniach nechávame peniaze?  (1. polrok 2015)
   mil. EUR [v b. c.]  EUR na osobu  podiel v %
 Nešpecializované predajne (napr. supermarkety)  4 328,50  798,5  47%
 Potraviny, nápoje a tabak  232,9  43  3%
 Pohonné látky  903  166,6  10%
 Zariadenia pre IKT (PC, telefóny…)  193,8  35,8  2%
 Tovar pre domácnosť (nábytok…)  856,7  158  9%
 Tovar pre kultúru a rekreáciu (šport, hračky…)  156,2  28,8  2%
 Ostatný tovar (odevy, lekárne, šperky…)  1 668,90  307,9  18%
 V stánkoch a na trhoch  18,4  3,4  0%
 Mimo predajní, stánkov a trhov (aj cez internet)  802,5  148  9%
 Spolu  9 161,00  1 690,00  100%
 Zdroj: analytický tím Poštovej banky podľa ŠÚ SR

Najúspešnejším obdobím z pohľadu maloobchodníkov je zvyčajne posledný kvartál roka. A najúspešnejším mesiacom v roku zvykne bývať december, počas ktorého sú tržby väčšiny obchodníkov vyššie ako po zvyšok roka. Dôvodom sú samozrejme vianočné sviatky. Mnohí z nás si ale nenechávajú zháňanie darčekov na poslednú chvíľu a na nákupy sa vrhnú už s príchodom prvých chladných jesenných dní. Posledný kvartál roka sa preto na celoročných tržbách maloobchodníkov podieľal vlani až 27 percentami. Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb ukrojili podiel o veľkosti 23 až 25 %.

 Podiel jednotlivých kvartálov na celoročných tržbách, rok 2014
  1.Q. 2014 2.Q. 2014 3.Q. 2014
 Nešpecializované predajne (napr. supermarkety)  24%  25%  25%
 Potraviny, nápoje a tabak  23%  24%  26%
 Pohonné látky  23%  26%  27%
 Zariadenia pre IKT (PC, telefóny…)  22%  22%  24%
 Tovar pre domácnosť (nábytok…)  21%  24%  26%
 Tovar pre kultúru a rekreáciu (šport, hračky…)  24%  22%  23%
 Ostatný tovar (odevy, lekárne, šperky…)  24%  25%  25%
 V stánkoch a na trhoch  20%  22%  27%
 Mimo predajní, stánkov a trhov (aj cez internet)  23%  25%  25%
 Spolu  23%  25%  25%
 Zdroj: analytický tím Poštovej banky podľa ŠÚ SR

Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka vlani zaznamenali takmer všetky oblasti maloobchodu. Jedinou výnimkou boli iba čerpacie stanice. Najväčšiu radosť prináša záver roka predajcom informačnokomunikačných zariadení, predajcom hračiek, športových potrieb a iného tovaru pre rekreáciu. Ich tržby dosiahnuté v poslednom kvartáli totiž predstavujú až takmer tretinu z celoročných tržieb.

To isté platí aj pre predajcov v stánkoch a na trhoch. Vyššie tržby počas posledných troch mesiacov v roku ale dosahujú aj predajcovia tovaru do domácnosti, čo súvisí napríklad aj so snahou vylepšiť si bývanie pred blížiacimi sa sviatkami. Radosť v podobe rastúcich tržieb prináša záver roka takisto aj obchodníkom s oblečením či šperkmi, teda tradičnými vianočnými darčekmi a taktiež aj majiteľom internetových obchodov.

Hoci pre mnohých maloobchodníkov býva posledný kvartál roka tým najúspešnejším, nemusí pre nich automaticky znamenať aj medziročne vyššie tržby. Tohtoročný vývoj jednak na strane samotných maloobchodných tržieb, ale aj priaznivý vývoj v ekonomike ako takej, rast zamestnanosti a reálnych miezd naznačuje, že naši maloobchodníci by sa mohli na konci roka tešiť.

Autorom je Jana Glasová, analytička Poštovej banky.

Súvisiace články

Aktuálne správy