Štedrým rautom aj popikonám je koniec, Volkswagen začína škrtiť

, Bloomberg;E15 Foto: SITA

Volkswagen na svojich podujatiach obvykle ponúkol aj prekvapenie v podobe hudobného hosťa, od Pet Shop Boys cez Robbieho Williamsa až po Justina Timberlakea. Teraz je už s hudbou koniec. A nielen s ňou.

Prítomnosť globálnych popových hviezd bola súčasťou kultúry najväčšej svetovej automobilky. Po tom, čo prepukol škandál a pokuty spoločne s opravami vyčíslili na miliardy, generálny riaditeľ Matthias Mueller sľúbil, že škrtne všetko, čo nie je nevyhnutné. Riešenie predstavil pred 20 000 zamestnancami v hlavnej továrni vo Wolfsburgu, pred davom spomenul "masívne úspory", aj to, že to nebude "bezbolestný proces."

Škrty sa budú týkať aj bohatých štandardov, ako sú superautá  Bugatti Veyron, či neúspešný Phaeton, sedany montované ručne v halách s drevenou podlahou technikmi v bielych uniformách. Mueller sa snaží vštepiť nový zmysel pre zodpovednosť a sľúbil skoncovať so štedrosťou, ktorú vytvára nafúknutá štruktúra nevyťažených zamestnancov. "Nebudem akceptovať, že desiatky odborníkov sedia na schôdzach zatiaľ čo práca nie je dokončená," povedal Mueller vo svojom prejave.

Nikde to nebolo viac do očí bijúce ako na najväčších automobilových show, kde sa v stánku výrobcov pretŕčajú rôzne osobnosti, bary majú pre hostí otvorený účet a na opulentných rautoch sa podáva kadečo. Návštevníci Audi pavilónu na tohtoročnom autosalóne vo Frankfurte vstupovali do tunela v podobe jaskyne, plnej ľadu a hmly. Niektoré vozidlá boli namontované na stenu plnú obrazoviek, aby vyvolávali ilúziu, že sa pohybujú po ceste, či inom, netradičnejšom pozadí.

Rovnako ako niekoľko ďalších automobiliek, aj Volkswagen sa snaží, aby akt nákupu automobilu vyvolal nezabudnuteľný zážitok. Vo Wolfsburgu, čo je priemyselné mesto v severnom Nemecku postavené výhradne okolo tovární spoločnosti, si môže kupujúci vyzdvihnúť svoje vozidlo ako zo zábavného parku. Centrum s názvom "Autostadt," spája osem rôznych pavilónov, medzi vodnými prvkami sa reprezentujú značky VW aj Porsche či Audi. Priľahlé múzeum vedy postavila uznávaná  architektka Zaha Hadid, automobilka financovala aj miestny hotel Ritz-Carlton s reštauráciou ocenenou troma hviezdičkami Michelin. Niektoré náklady sú súčasťou výstrednej firemnej kultúry. Automobilka prevádzkuje v meste aj továreň na údeniny, kde sa 25 členný personál stará o 10 až 12 ton mäsa každý týždeň. Tu vyrábaná klobáska Currywurst v paradajkovej omáčke a kari korení nesmie chýbať na väčšine podujatí tejto spoločnosti.

Zmena zvyklostí asi nebude jednoduchá pre spoločnosť, ktorá doslova žila svojim úspechom. Dokonca aj potom, čo kríza zasiahla v plnom prúde, Volkswagen usporiadali párty v New Yorku 22. septembra, ktorú uvádzal Lenny Kravitz. V tom čase sa na americký trh dostávala vynovená verzia modernizovaného Passata.

Zmysluplné škrty v spoločnosti tak veľkej a zložitej ako je Volkswagen, so svojimi 12 značkami automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel, bude znamenať viac ako len nejaké stopnutie pozvaní popových hviezd a prídelov domácej klobásy. Automobilka už vyhlásila, že chce využívať centrálne vyvinuté komponenty v celom rade rôznych modelov, aby mohla zvýšiť zisk.

"Je to kultúra výdavkov a nedostatočné zameranie sa na efektivitu v snahe rásť," cituje analytika Arndta Ellinghorsta Bloomberg. "Budú musieť odstaviť preinžinierovanosť na všetkých úrovniach."

Matthias Müller by mal automobilku zdvihnúť z blata. Mnohí mu ale neveria napriek trom desiatkach rokov, ktoré strávil v službách automobilového impéria. Šesťdesiatdvaročný Müller je vraj "tak trochu" iný. Nezapadá do obrazu typického škrobeného nemeckého manažéra. Skeptici ho berú aj ako človeka, ktorý len prebral štafetu. Podľa nich nebude mať chuť ani energiu, aby spoločnosť, v ktorej tak dlho pôsobí, radikálne očistil.

Müller o sebe nedávno vyhlásil, že je "veľmi prístupný, trpezlivý tímový hráč". Vzápätí však v rozhovore pre Süddeutsche Zeitung dodal, že neznáša, ak sa o veciach len tára. To dokázal hlavne v Porsche, kde sa šéfom stal v októbri 2010. Celosvetová ekonomická kríza vrcholila, on však uspel. Automobilka Porsche vlani pod jeho vedením predala 189 850 športiakov. Bolo to dvakrát viac ako v čase, keď podnik preberal. Ale hlavne sa mu podarilo ziskovú maržu vytlačiť na komfortných osemnásť percent. O takomto zárobku na jednom aute sa napríklad Volkswagenu, hlavnej značke koncernu, môže len snívať.

Do funkcie mu vedľa bývalého šéfa dozornej rady Ferdinanda Piëcha, ktorý teraz všetko ovplyvňuje z pozadia, pomohli aj členovia kľúčových akcionárskych rodín. O niekoľko dní neskôr povedal manažérom VW vo Wolfsburgu, že "manipulácia Volkswagenu s emisiami pri testoch bola neospravedlniteľná". Zároveň sa však oproti očakávaniam nedištancoval od svojho predchodcu Martina Winterkorna. Tomu totiž vďačí za mnohé vo svojej úspešnej kariére. Aj preto mnohí neveria, že by vášnivý fanúšik pretekárskych vozidiel Müller mohol v novej úlohe uspieť. Tvrdia o ňom, že je až príliš zviazaný so svojim predchodcom.

"Namiesto toho, aby najali niekoho zvonku, kto do toho poriadne šliapne, siahli po dlhoročnom kamošovi z Volkswagenu," nebral si servítky Dan Becker, riaditeľ washingtonského Centra pre automobilovú bezpečnosť. Podobné hlasy zazneli aj z Nemecka. "Som sklamaná. Potrebovali rýchle riešenie, tak vybrali jeho. Ja by som ale uprednostnila skutočný posun. Nových ľudí, ktorí nebudú len udržiavať staré poriadky," povedala europoslankyňa Rebecca Harmsová, členka Zelených z Dolného Saska. Táto nemecká krajina je veľkým akcionárom VW. O niečo miernejší bol Stefan Bratzel, riaditeľ Centra automobilového konania. "Matthias Müller má iný štýl, než mali Ferdinand Piëch a Martin Winterkorn, predchádzajúci šéfovia Volkswagenu. Už pred škandálom o ňom každý vedel, že je otvorený, hovorí, čo si myslí. A to nie je obvyklé vo Volkswagene, ak v ňom chcete urobiť kariéru."

Müller vzápätí prekvapil vyhlásením, že kľúčovej značke Volkswagen plánuje poskytnúť rovnakú samostatnosť, akú má napríklad Audi či Porsche. Tým nepriamo naznačil, že značka VW, ktorá je v koncerne najväčšou, v minulosti až príliš podliehala centrálnemu rozhodovaniu, čo jej len uškodilo.

Nový šéf ešte pred cestou do Spojených štátov  kde sa chce osobne ospravedlniť za škandál s emisiami, vyhlásil: "Stojíme pred najťažšou zaťažkávacou skúškou v histórii koncernu Volkswagen. Urobíme ale všetko pre to, aby sme získali späť dôveru. Nezostane kameň na kameni, to sľubujem."

 

Súvisiace články

Aktuálne správy