Európska komisia zasahuje: Zdaníme garážové start-upy, cez web nám uniká dépeháčka

, the quartz Foto: thinkstock

Európska komisia zvažuje, že uvalí daň na crowdfundingové webové stránky. Myšlienka je tá, že ľudia, ktorí zaplatia napríklad 100 eur, aby získali mobilný telefón o veľkosti kreditnej karty, musia zaplatiť aj daň z pridanej hodnoty na produkty, ktoré dostanú.

Podľa eurobyrokratov treba rozlišovať pojmy "odmena", "záväzok," "dar," a "predaj." Práve crowdfunding tieto rozdiely presne nevymedzuje. Prostredníctvom zbierok sa často idealistické nápady vďaka vypísaniu zbierky stávajú skutočnosťou. Aj malé sumy peňazí dokážu premeniť projekty, ktorým ľudia veria, na skutočnosť. Crowdfunding sa rýchlo premenil na transakčný obchod, ide o novú formu financovania v oblasti netradičných investícií.

Malé firmy si tento druh financovania veľmi rýchlo osvojili. Ukázalo sa totiž, že zbierkou sa dá získať skutočne zaujímavá suma, vo výške aj miliónov eur. Darcovia sú niekedy odmenení darčekom alebo možnosťou kúpiť si takto financovaný výrobok prednostne a so zľavou.

Takže, ak sledujeme myšlienkový pochod Európskej komisie, musíme si položiť otázku. Prečo nezdaniť tento záväzok ako každého iný nákup v obchode? Komisia o zavedení dane z pridanej hodnoty píše: odmena v prípade crowdfundingu je nástrojom financovania využívaným predovšetkým start-upmi  a malými firmami, či jednotlivcami, ktorým pomáhajú rozbehnúť ich projekty. Otázkou je, či sa dajú takíto začínajúci podnikatelia kvalifikovať za platiteľov  dane, aj keď zatiaľ zdaniteľné výstupy nerealizovali, ale majú to vo výhľade.

Crowdfunding je určite oblasť, o ktorú by sa daňováci zaujímať mali. Expanduje totiž veľmi rýchlo a rast pravdepodobne v nastolenom tempe bude aj naďalej pokračovať. Celosvetovo sa vlani suma získaná prostredníctvom crowdfundingu vyšplhala na neuveriteľných 16,2 miliardy dolárov, predstavuje tak živnú pôdu pre získanie toľko potrebných peňazí pre krajiny EÚ.

Napriek tomu, kritici hovoria, že dane by mohli potlačiť rast a odradiť začínajúce firmy od využívania webových crowdfundingových stránok na získanie peňazí, potrebných pre ich inovatívne projekty.

Ak by bol návrh prijatý, tí, čo si zháňajú takýmto spôsobom peniaze, budú musieť účtovať až 23 % DPH na tovar, ktorý by posielali svojim darcom. Rozhodnutie o tom, či zaslaná odmena je zdaniteľná, alebo nie, je založené na tom, či existuje právny vzťah medzi poskytovateľom služby a príjemcom. A nech odmeny, ktoré siahajú od symbolických tričiek a príveskov až po hardvér jednotlivých  projektov, za stovky eur, predstavujú položku zaťažiteľnú daňou z pridanej hodnoty.

"Existuje tu právny vzťah a vzájomná reciprocita medzi prispievateľmi a podnikateľmi, pretože tovar alebo služby budú dodané len výmenou za príspevok na projekt, ktorý je takto financovaný," tvrdí výbor EÚ.

Súvisiace články

Aktuálne správy