Prešľapy za milióny: Osem najväčších obchodných chýb v histórii

, inc Foto: SITA;thinkstock

Taký je život, ľudia jednoducho robia chyby. Dokonca aj tí najúžasnejší. Vždy, keď cítite, že sa zmráka na poriadny problém, alebo ste si vedomí, že ste urobili chybu, je ľahšie sa cez všetko preniesť ak si poviete, že chyby sú súčasťou života. Aj vaše najhoršie prešľapy sa stratia v porovnaní s niektorými gigantickými.

Našťastie pre väčšinu ľudí sú naše najväčšie chyby v práci len nepatrné v porovnaní s niektorými z najväčších omylov z podnikateľského sektora. Je určite upokojujúce vedieť, že niektorí z najbohatších ľudí na svete urobili skutočne nákladné chyby, ale aj tak dokázali veľké veci. Tu je osem najväčších a najnákladnejších z podnikateľskej histórie.

Excite mohol kúpiť Google za menej ako 1 milión dolárov
V roku 1999 bol Excite dvojkou vo vyhľadávačoch. Google bol iba nováčikom. Larry Page ponúkol Google na predaj spoločnosti Excite za 750 000 dolárov s tým, že Excite by nahradil svoju technológiu Google Search tech. Existuje niekoľko možných vysvetlení, prečo Excite na túto voľby neprikývol. Konečný výsledok je ale jasný. Excite nakoniec kúpil Ask.com, ktorý má menej ako 2 percentá podielu na trhu s vyhľadávacími službami. Google má viac ako 60 percent podielu na trhu v USA a oveľa väčší podiel z globálneho hľadiska. Google má viac ako 130 miliárd dolárov v aktívach, čo je viac než 173 333 krát toľko, čo by Excite v roku 1999 za neho zaplatili.

Daimler-Benz prišiel o 20 miliárd kvôli Chrysleru
Chrysler patril vždy do trojky veľkých amerických automobiliek, ktoré mali problémy z medzinárodného hľadiska. Daimler-Benz, teda Mercedes, videl v spojení istú príležitosť. Zlúčenie v roku 1998 stálo 30,7 miliardy dolárov, ale žiaľ nefungovalo tak, ako to bolo naplánované. Predaje Chryslera v roku 2006 tvorili menej než tretinu príjmov zlúčenej spoločnosti. Nakoniec sa Daimler-Benz rozhodol, že bude lepšie sa Chryslera zbaviť. Svoj 80 percentný podiel v roku 2007 predal za 7,4 miliardy dolárov. Táto nešťastná skúsenosť vyšla firmu Daimler-Benz na viac než 20 miliárd dolárov.

Kodak mal prvý digitálny fotoaparát v roku 1977
Kedykoľvek zmení technológia charakter priemyslu, nájdu sa firmy, ktoré sa novému trendu prispôsobia a darí sa im. Iné pokračujú v starých šľapajach, kým nie je úplne neskoro. Podobne to bolo aj s Kodakom, ktorý upadol do nemilosti kvôli príchodu digitálneho fotoaparátu, aj keď situácia bola niečím výnimočná. Kodak totiž podal patent na jeden z prvých digitálnych fotoaparátov, ktorý na magnetickú kazetu dokázal ukladať zábery veľké približne 100 kB. Písal sa rok 1977. Keďže Kodak minul nemalé peniaze na zdokonaľovanie kinofilmu, svoj digitál verejnosti v tom čase nepredstavil. Aj naďalej sa firma zameriavala na tradičné filmové aparáty, i keď sa natrhu už začali objavovať digitálne. Keď sa Kodak konečne prebudil do digitálneho trhu, musel predávať svoje foťáky so stratou a už nedokázal konkurovať iným výrobcom, ktorí sa produkcii digitálu venovali už niekoľko rokov.

News Corp úspešne odvrátil popularitu Myspace
Vo svete sociálnych médií patria stránky Myspace k prarodičom. Preto je zarážajúce, že o nich vie čoraz menej ľudí. Ak chcete povedať, že to má na svedomí Facebook, je to len zjednodušený pohľad na vec. Mnoho platforiem dnes dokáže súčasne koexistovať s Facebookom, kým MySpace stále ustupoval. Bolo to v roku 2005, kedy News Corp kúpili za 580 miliónov túto sociálnu sieť. Ale manažéri News Corp to akosi nezvládli. Prvých niekoľko rokov boli síce výsledky dobré, hodnota MySpace bola v roku 2008 odhadnutá na 12 miliárd dolárov. Stačili tri roky a prišiel dramatický prepad. Niekto asi nepočúval hlas ľudu a neprispôsobil sa ich potrebám. Časy aj ľudia sa zmenili, užívatelia si našli nové sociálne siete. V roku 2011 sa News Corp rozhodla MySpace predať. Podľa niektorých odhadov dostala späť asi 35 miliónov dolárov.

Blockbuster odmietol niekoľko ponúk Netflixu
Určite si pamätáte časy, veď to nebolo vôbec dávno, keď sa po filmy chodilo do videopožičovní. Aj Blockbuster Video bol pravidelnou súčasťou víkendových plánov nejednej rodiny. Ale zrazu sa objavili malé škatuľky a on-line video streaming. Služby ako Netflix a nájomné systémy ako Redbox dokázali za krátky čas úplne zničiť obchodný model videopožičovní. Blockbuster prišiel na túto "party" neskoro, a to aj napriek tomu, že dostal pozvánku včas. V roku 2000 mu Netflix navrhol, že by to mohli skúsiť s on-line komponentmi a vypustiť tak posielanie fyzických DVD nosičov do svojich prevádzok. "Jednoducho nás vo svojej kancelárii vysmiali," povedal raz v rozhovore bývalý šéf Netflixu, Barry McCarthy. Zatiaľ čo časom šiel Blockbuster ku hladine hore bruchom, Netflix sa rozvíjal a prospieval. Dnes už Netflix stojí za takými trhákmi ako je House of Cards, Orange is the New Black, a Daredevil. Blockbuster už nikomu nechýba.

Školská matematická chyba vyšla NASA na 125 miliónov dolárov
Desatinné miesta a zlomky spôsobujú bolesti hlavy nejednému školákovi. Ale nielen im, raz dokonca zaparili mozog najväčších mysliteľov v USA. Bolo to v roku 1999, keď sonda Mars orbiter, ktorú vyrobili v Lockheed Martin pre NASA, sa stratila vo vesmíre kvôli jednoduchej chybe. Kým inžinieri v Lockheed používali anglickú metrológiu, tím NASA používal metrickú sústavu. Tento nesúlad viedol k strate vyčíslenej na 125 miliónov dolárov. Najskôr to boli poruchy, ale sondu nakoniec stratili. Chyba bola pravdepodobne na strane Lockheed, veď NASA používa metrickú sústavu už mnoho rokov. Ale aj tak mali americkí vedci ešte dostatok času, aby chybu odhalili, no nestalo sa tak.

Quaker stratil viac ako miliardu na Snapple
Opäť jeden americký príklad ako grandiózne prerobiť. Nápoje Snapple boli v USA v 90. rokoch skutočným hitom. Našli ste ich v každom menšom obchode. V Quaker si pomysleli, že by mohli zarobiť miliardy tým, že kúpia firmu a dostanú produkt do viacerých obchodov. Zaplatili  1,7 miliardy dolárov za Snapple, ale plány nefungovali tak, ako sa predpokladalo. Aj ostatní  výrobcovia nápojov si všimli rast Snapple a sumu, akú bol Quaker ochotný za firmu zaplatiť. Nezostali sa nečinne prizerať, aby Quaker úplne ovládol trh s fľaškovými ovocnými nápojmi. Coca Cola v roku 1994 prišla s produktom Fruitopia, PepsiCo v roku 1996 s kreáciou SoBe. So Snapple to nakoniec nedopadlo tak výnosne ako dúfal Quaker. Skončilo to ako zvyčajne predajom, za Snapple dostali v roku 1997 len 300 miliónov dolárov. Túto sumu bola ochotná zaplatiť firma Triac, o tri roky neskôr Snapple predali Cadbury Schweppes za 1,43 miliardy dolárov. Samozrejme Cadbury má toho omnoho viac než len Snapple.

Hasiči spôsobili požiar na takmer 20 000 hektároch pôdy
Aby sa zabránilo príliš rýchlemu šíreniu požiarov, hasičské zbory a lesné agentúry v Novom Mexiku neváhali vypaľovať suchý porast. V máji 2000 sa to ale aj hasičom vymklo z rúk. Riadené vypaľovanie bol len zdanlivo dobrý nápad, viedlo to k nekontrolovanému šíreniu požiaru. Výsledok bol katastrofálny, takmer 20 000 hektárov pôdy pohltil oheň. O svoje domovy prišlo 400 rodín. Hoci sa úradníci snažili zachrániť národný park Bandelier National Monument, fatálna chyba bola dosť nákladná. Škody z požiaru odhadli na približne miliardu dolárov.

To sú iba niektoré veľké a nákladné chyby, mnoho firiem a organizácií ich robí stále viac. Zodpovednosť v niektorých prípadoch nie je osobná, ale opäť treba pripomenúť, že vzostupy a pády sú súčasťou podnikania a života vôbec. Ako hovorí staré príslovie, "Úspech prichádza cestou z neúspechu do neúspechu, ak pritom nestrácate nadšenie."

Súvisiace články

Aktuálne správy