Zdravotné poisťovne vymáhajú poistné od zamestnancov, ak nie sú prihlásení

Zdravotné poisťovne vymáhajú nezaplatené poistné priamo od zamestnancov vtedy, ak ich zamestnávateľ neprihlási na zdravotné poistenie. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) riešil niekoľko podaní zamestnancov, u ktorých si zdravotná poisťovňa uplatňovala poistné.
„Zdravotná poisťovňa vymáhala neuhradené poistné za samoplatiteľa, nie poistné, ktoré mal odvádzať zamestnávateľ,“ objasnila hovorkyňa ÚDZS Soňa Valášiková. Doplnila však, že pred zaradením do tejto kategórie dostane poistenec z príslušnej zdravotnej poisťovne výzvu na dokladovanie platiteľa poistného. „Chybou poistencov je, že na výzvy nereagujú. Poistenec by mal so zdravotnou poisťovňou komunikovať, zvlášť v prípadoch, keď ho vyzve na preukázanie niektorých skutočností,“ povedala hovorkyňa ÚDZS.
Úrad zistil prípady, keď zamestnávateľ svojho zamestnanca do zdravotnej poisťovne neprihlásil, v dôsledku čoho u daného poistenca neevidovala žiadneho platiteľa poistného. „Zamestnávateľ, ktorý zamestnanca neprihlásil, nepredkladal zdravotnej poisťovni ani mesačné výkazy a táto preto ani nevie, kto je platiteľom poistného u poistenca. Poistencovi preto v súlade so zákonom pri ročnom zúčtovaní priradila kategóriu platiteľa, ktorý si sám platí poistné,“ objasnila hovorkyňa ÚDZS.
Poisťovňa podľa advokáta Milana Ficeka postupuje v súlade so zákonom, keď vymáha poistné. „Nemá vedomosť o tom, že občan je zamestnaný, nakoľko ho zamestnávateľ neprihlásil. Potom sa má za to, že občan je samoplatiteľ,“ povedal Ficek. V takých prípadoch je podľa advokáta potrebné obratom kontaktovať poisťovňu a predložiť doklady o zamestnaní. Následne poisťovňa bude vymáhať dlžné poistné od zamestnávateľa. „Občan sa musí vedieť preukázať pracovnou zmluvou. Ak ju nemá, môže nastať problém s dokazovaním. Ak zamestnávateľ poprie existenciu pracovnej zmluvy a zamestnanec pracovnú zmluvu nemá, alebo nemá iný dôkaz o existencii zamestnaneckého pomeru, potom bude musieť zamestnanec uhradiť poistné ako samoplatiteľ,“ povedal Ficek a pripomenul, že každý zamestnanec má právo kontaktovať zdravotnú poisťovňu a preveriť si, či je prihlásený svojím zamestnávateľom.

Súvisiace články

Aktuálne správy