Ropa prichádza na Slovensko najmä ropovodom Družba, v zálohe je Adria

Konštrukčná kapacita slovenského úseku ropovodu Družba je 20 miliónov ton (t) ropy ročne. "Aktuálna preprava ropy spoločnosťou Transpetrol je na úrovni 10 miliónov ton za rok.

Konštrukčná kapacita slovenského úseku ropovodu Družba je 20 miliónov ton (t) ropy ročne. „Aktuálna preprava ropy spoločnosťou Transpetrol je na úrovni 10 miliónov ton za rok. Z toho do 6 miliónov ton tvoria dodávky ropy pre rafinériu Slovnaft, zvyšok pre rafinérie v Českej republike a malé množstvo iným odberateľom,“ vyčíslilo ministerstvo hospodárstva v aktuálnej Energetickej politike SR.
Znížené využívanie tohto ropovodu bolo pritom spôsobené poklesom prepravy do Českej republiky, kde sa značná časť dodávok ropy realizuje prostredníctvom ropovodu IKL (Ingolstadt – Kralupy nad Vltavou – Litvínov.
Ropovodný systém v SR vlastní a prevádzkuje Transpetrol, ktorá zabezpečuje prepravu ropy pre zákazníkov v SR, v Českej republike a tranzitnú prepravu ropy smerom do Maďarska.
Domáca ťažba ropy je v porovnaní so spotrebou zanedbateľná. „Hlavným zdrojom pre náš ropný priemysel je ropa, ktorá sa dováža z Ruska a Azerbajdžanu prostredníctvom ropovodu Družba. Slovnaft ročne spracuje 5,3 až 6 miliónov ton ropy. V roku 2010 sa do SR doviezlo 5,5 milióna ton ropy, v roku 2011 približne 6 miliónov ton, v roku 2012 asi 5,36 milióna ton a predvlani 5,79 milióna ton ropy,“ vyčísľuje energetická politika.
Zrekonštruovaný ropovod Adria/Barátság, otvorený tento rok vo februári, umožní prepravu ropy na Slovensko aj z oblasti Jadranského mora. Ropovod sa vybudoval pôvodne už v roku 1962, jeho rekonštrukcia sa začala na jeseň 2011. Vďaka tomu sa zvýšila jeho prepravná kapacita z 3,5 milióna t na 6 miliónov t ropy ročne smerom na Slovensko. Maďarská časť ropovodu, kde boli zrekonštruované aj dve existujúce prečerpávacie stanice, má pôvodnú prepravnú kapacitu 10 miliónov t zvýšenú na 14 miliónov t ropy ročne.
Súčasná prepravná kapacita Adrie vo výške 6 miliónov t ropy ročne pokrýva kompletnú ročnú kapacitu rafinérie Slovnaft tak, aby mohla fungovať efektívne. Ropovod je podľa hovorcu Slovnaftu Antona Molnára záložným riešením, ktoré bude Slovnaft využívať len v prípade technických problémov na ropovode Družba.
Uvažovaný projekt ropovodu Bratislava – Schwechat Pipeline (BSP) má prepájať ropovodný systém Družba s rafinériou Schwechat pri Viedni a s ropovodným systémom TAL a AWP. Prínosom projektu má byť zvýšenie významu slovenského úseku ropovodu Družba v rámci paneurópskych ropovodných dopravných ciest a zároveň výrazné zlepšenie ekonomickej bilancie Transpetrolu.

Súvisiace články

Aktuálne správy