Obstarávanie áut cez operatívny lízing má potenciál rásť

O operatívny lízing majú záujem aj bežní spotrebitelia, i keď tento segment trhu sa na Slovensku stále ešte len rozvíja

Obstarávanie áut prostredníctvom operatívneho lízingu má v budúcnosti potenciál rásť. Vyjadrili sa tak viaceré lízingové spoločnosti. Služba, ktorá zahŕňa celý servis okolo vozidla nielen pre firmy, ale už aj pre bežných občanov, je známa najmä z krajín ako je Nemecko, Veľká Británia alebo Holandsko. No ako povedal riaditeľ slovenskej divízie UniCredit Leasing Dušan Keketi, aj na Slovensku sa čoraz viac udomácňuje tento trend.

 

Typickým klientom operatívneho lízingu sú stále najmä väčší firemní zákazníci. "Operatívny lízing ako forma užívania predmetu bez potreby jeho kúpy nie je u podnikateľských subjektov na slovenskom trhu novinkou. Nejedná sa pritom výlučne o nadnárodné firmy pôsobiace na Slovensku, ktoré využívajú tento typ financovania, ale je čoraz častejšou voľbou aj slovenských spoločností," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ spoločnosti Tatra Leasing Igor Horváth.

Počas prvého polroka 2014 narástol objem financovania cez operatívny lízing na Slovensku podľa výkonného riaditeľa pre korporátne a centralizované obchody v ČSOB Leasing Pavla Bojanovského o 19 %. Celkový lízingový trh narástol pritom o 6 %. Posilnila sa tak podľa neho váha tohto produktu na úkor ostatných, ktoré lízingové spoločnosti ponúkajú.

Podiel operatívneho lízingu tvorí za posledné roky okolo 15 % zo všetkých prefinancovaných áut. "Nemôžeme preto hovoriť o nejakom enormnom náraste tohto druhu financovania. Napriek tomu je to typ financovania, ktorý má aj u nás budúcnosť," uviedol manažér obchodného oddelenia vo Volkswagen Finančné služby Bohumil Sák.

Pocit vlastníctva predmetu financovania, či už počas financovania napríklad cez úver alebo po jeho ukončení prostredníctvom finančného lízingu, je na Slovensku podľa Sáka veľmi silný. Preto sa väčšina áut na Slovensku, či už u súkromných osôb alebo firiem, financuje práve úverom alebo finančným lízingom a nie operatívnym lízingom. "Raz sa snáď väčšia časť zákazníkov bude orientovať týmto smerom," povedal Sák.

Rýchly rozvoj technológií ruka v ruke s rastom výroby a hľadania možností financovania výrobných kapacít podľa Igora Horvátha naznačuje, že potenciál pre operatívny lízing tu je. Firmy v stave zachovať si svoje postavenie na rastúcom trhu budú podľa neho čoraz častejšie hľadať možnosti pre najefektívnejšie riešenie svojich potrieb a požiadaviek na obnovu technologických celkov. A práve tu vzniká podľa Horvátha priestor pre operatívny lízing.

Novinkou podľa Keketiho je to, že o tento typ služby narastá záujem aj medzi súkromníkmi. "Uvedená forma poskytovania vozidiel má do budúcnosti veľký potenciál. Preto UniCredit Leasing sa z dlhodobého hľadiska zameriava nielen sa segment veľkých firemných klientov, ale aj na menšie vozové parky a výhľadovo aj na súkromné osoby," dodal Keketi.

To, že majú záujem o operatívny lízing aj bežní spotrebitelia, potvrdil aj Bojanovský z ČSOB Leasingu, i keď tento segment trhu sa na Slovensku stále ešte len rozvíja. "Inšpiráciou pre nás je západná Európa, kde sa operatívny lízing pre retailových klientov uchytil aj ako jeden z firemných benefitov, ktorý zamestnávatelia poskytujú svojim zamestnancom ako určitú formu nepeňažnej kompenzácie za ich výkon," skonštatoval Bojanovský.

Súvisiace články

Aktuálne správy