Nahradí nás umelá inteligencia? Môže zefektívniť prácu ľudí a nahradiť rutinné úkony

Umelá inteligencia môže zefektívniť prácu ľudí, ale plne ju nenahradí. Vystriedať ľudskú činnosť môže v prípade opakovaných, rutinných úloh. Zhodli sa na tom personalisti, ktorých oslovila ČTK. Hoci podľa nich niektoré pracovné pozície v dôsledku využitia umelej inteligencie postupom času vymiznú, mnoho iných vznikne. V najbližších rokoch umelá inteligencia podľa personalistov zjednoduší niektoré úkony a bude prácu ľudí viac dopĺňať.

„Umelá inteligencia pomáha s čiastkovými úlohami mnohým profesiám, napríklad účtovníkom, operátorom call centier, pracovníkom zákazníckych služieb. V súčasnosti sa začína hovoriť aj o právnikoch, copywriteroch, analytických trhu alebo aj najrôznejších pozíciách v žurnalistike, „povedala ČTK marketingová riaditeľka Grafton Recruitment Jitka Součková.

Umelá inteligencia foto: unsplash.com/Possessed Photography

V odbore podnikových služieb ovplyvňuje umelá inteligencia český pracovný trh pomerne výrazne, a to v dobrom slova zmysle, doplnil Jonathan Appleton, riaditeľ asociácie ABSL združujúcej firmy z podnikových, zákazníckych a IT služieb. Vďaka umelej inteligencii podľa neho môžu firmy automatizovať rutinné činnosti a byť efektívnejšie. Umelá inteligencia tiež umožňuje vznik nových pozícií, napríklad vo vývoji softvéru, dátovej analýze a riadení projektov, povedal.

Nástup umelej inteligencie ovplyvňuje pracovný trh

Nástup umelej inteligencie ovplyvňuje pracovný trh už niekoľko rokov, uviedla marketingová riaditeľka agentúry Hays Kristína Králová. Vývoj sa stále posúva dopredu, hoci niektoré pozície v dôsledku umelej inteligencie postupom času vymiznú, rad iných vznikne, myslí si.

Umelá inteligencia podľa nej postupne preniká takmer do všetkých odborov a profesií, ktoré sa vďaka nej zefektívňujú. Môže nahradiť niektoré úlohy a funkcie, ale mnohé sú a zostanú naďalej závislé od ľudského faktora a budú do budúcnosti kombinovať využitie oboch možností, dodala.

Využitím umelej inteligencie sú podľa Kráľa najviac ohrozené pozície v administratíve, zákazníckom servise, telemarketingu či v prípade pokladníc. „S pokladničnými systémami na báze umelej inteligencie, teda samoobslužnými pokladňami, už väčšina z nás má skúsenosti a v maloobchodných reťazcoch sa vyskytujú čoraz častejšie,“ povedala. Pripomenula, že vznikajú účtovné systémy s umelou inteligenciou, ktoré dokážu automatizovať mnoho účtovných úkonov, napríklad evidenciu transakcií alebo vytváranie finančných výkazov a reportov.

Rozhodne nepríde vlna prepúšťania

„To, že umelá inteligencia nahradí čašníkov, robotníkov, taxikárov, recepčných, telefonistov, programátorov, finančných analytikov alebo ‚markeťákov‘ sa nestane,“ myslí si šéf marketingu ManowerGroup Jiří Halbrštát. Ich práca sa však podľa neho premení a bude sa od nich vyžadovať vyššia pridaná hodnota. Dôležitejšie bude empatia, sociálna inteligencia, komunikačné zručnosti, schopnosť zaujať a inšpirovať, kritické myslenie a mnoho ďalšieho. „Rozhodne nepríde v žiadnom odbore vlna prepúšťania. K zmenám bude dochádzať tak pomaly, že si ich takmer nevšimneme, „uzavrel.

Podľa generálneho riaditeľa Randstad ČR Martina Jánského sa predpokladá, že umelá inteligencia môže nahradiť 45 percent súčasných pracovných miest, ide ale skôr o pesimistické odhady. Navyše to podľa neho neznamená, že kvôli robotizácii a umelej inteligencii vzrastie nezamestnanosť. Niektoré pozície zaniknú, iné sa zase vytvoria. „Modré goliere sa rekvalifikujú na obsluhu a údržbu strojov. Ďalšie miesta budú úplne nové a pre nás zatiaľ nepredstaviteľné, „podotkol.

Viac o téme: hromadné prepúšťanie , práca , umelá inteligencia AI

Súvisiace články

Aktuálne správy