Chatbot chybne prisľúbil zľavu, Air Canada ju z rozhodnutia súdu musí priznať

Chatbot zákazníkovi kanadskej leteckej spoločnosti Air Canada chybne prisľúbil lacnejšiu letenku. Aerolínie zľavu nechceli priznať, ale súd teraz rozhodol, že klient bol v práve. Napísal to denník Edmonton Journal. Je to jeden z prvých právnych sporov, ktorý sa zaoberal zodpovednosťou umelej inteligencie (AI).

Air Canada tak musí zákazníkovi poskytnúť zľavu, o ktorej ho v mene firmy informoval chatbot. Súd v provincii Britská Kolumbia teraz leteckej spoločnosti nariadil, aby klientovi z Vancouveru zaplatila 812 kanadských dolárov (557 eur). Umelá inteligencia predtým v rozpore s podnikovými pravidlami zákazníkovi sľúbila, že mu časť peňazí vráti, až si zakúpi letenku za plnú cenu.

Chatbot pritom chyboval len v detaile. Zákazník podľa rozsudku požiadal spoločnosť o zľavu na rezerváciu na poslednú chvíľu z dôvodu straty blízkej osoby – zomrela mu babička. Takéto „tarify pre pozostalých“ ponúka niekoľko leteckých spoločností, Air Canada je jednou z nich.

Smernica Air Canada však stanovuje, že takáto letenka musí byť rezervovaná pred odletom. Chatbot naopak zákazníkovi poradil, aby si najprv rezervoval letenku za bežnú cenu a do 90 dní sa obrátil na spoločnosť so žiadosťou o vrátenie peňazí.

Argumentácia leteckej spoločnosti všetkú zodpovednosť zvádzala na umelú inteligenciu

Muž postupoval podľa chatbotovho návodu, Air Canada ale dodatočnú zľavu odmietla. Zaujímavá je hlavne argumentácia leteckej spoločnosti, ktorá všetkú zodpovednosť zvádzala na umelú inteligenciu. Spoločnosť podľa rozsudku tvrdila, „že nemôže byť braná za zodpovednú za informácie poskytnuté ktorýmkoľvek z jej agentov, zamestnancov alebo zástupcov – vrátane chatbota“. Naznačovala pritom, „že chatbot je samostatným právnym subjektom zodpovedným za svoje vlastné konanie.“

Tento argument súd však nepresvedčil. „Spoločnosti Air Canada by malo byť jasné, že je zodpovedná za všetky informácie na svojej internetovej stránke,“ uvádza sa v súdnom rozhodnutí. Nezáleží podľa neho na tom, či informácie pochádzajú zo statickej stránky alebo od chatbota.

Okolo používania umelej inteligencie zostáva veľa otázok. Nie je napríklad vyriešené, kto preberá zodpovednosť v prípade, že AI rozhodne nesprávne.

Viac o téme: aerolinky , Air Canada , chatboty , spotrebitelia , súdny spor , zľavy

Súvisiace články

Aktuálne správy