Slovenský autopriemysel po rozdelení federácie výrazne pridal, po 30 rokoch samostatnosti je výkonnejší, ako ten český

Slovenský automobilový priemysel je po 30 rokoch od rozdelenia federácie výkonnejší ako ten český. Slovensko s počtom 184 áut vyrobených na 1000 obyvateľov drží svetové prvenstvo, v Česku podľa vlaňajších čísel pripadá na 1000 ľudí asi 105 vyrobených áut.

Kým v roku 1993 vyrábalo Česko viac ako 220 000 osobných vozidiel, na Slovensku to boli iba jednotky tisíc. V súčasnosti ročná produkcia v oboch krajinách presahuje milión vozidiel za rok, v Česku pôsobia tri automobilky, na Slovensku štyri a piata sa tam chystá. Vyplýva to z aktuálnych údajov združenia automobiliek v oboch štátoch.

V Česku pred 30 rokmi už pôsobila značka Škoda, ku ktorej sa postupne v novom miléniu pridali Hyundai a Toyota. Vlani tieto automobilky vyrobili spolu 1,105 milióna osobných vozidiel, tento rok sa očakáva prekročenie hranice 1,2 milióna. Výrobu v minulých rokoch ovplyvnila covidová pandémia, tento rok sa potýka s nedostatkom súčiastok a narušenými dodávateľskými reťazcami.

Problémy automobilového sektora

Odvetvie sa podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu Martina Jahna už tretí rok potýka s kombináciou mnohých negatívnych faktorov. Pretrváva vysoký dopyt po nových automobiloch, ale situácia vo výrobe zostáva zložitá. Ovplyvňuje jej pretrvávajúci nedostatok čipov, lockdown v Číne alebo prerušenie dodávok kvôli vojne na Ukrajine. Posilniť postavenie autopriemyslu v Česku by mohla zvažovaná továreň na batérie do elektromobilov koncernu VW v Líniách pri Plzni. Rozhodnutie o výbere lokality však koncern odložil až na budúci rok.

Tuzemským automobilkám a výrobcom dielov vlani stúpli tržby o 5,9 percenta na 1,102 bilióna korún. Objem exportu sa zvýšil o 4,5 percenta na 911,5 miliardy korún. Firmám združenia sa podarilo udržať kľúčových zamestnancov, ich celkový počet sa zvýšil o 0,8 percenta na 139.228 osôb. Automobilky zamestnávajú 13 percent všetkých pracovníkov spracovateľského priemyslu a vytvára 28 percent tržieb.

Automobilky na Slovensku pribúdajú

Kým v roku 1993 vyrábal na Slovensku jednotky tisíc vozidiel iba Volkswagen, vlani z výrobných liniek slovenských tovární Jaguar Land Rover, Kia, Stellantis a Volkswagen zišlo podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu Slovenska opäť viac ako jeden milión vozidiel. V roku 2019, teda pred epidémiou covid-19, bolo v krajine vyrobených rekordných viac ako 1,1 milióna vozidiel. V uplynulých dvoch rokoch potom výrobu vozidiel v krajine ovplyvnili dopady koronavírusovej infekcie, ako aj nedostatok polovodičových súčiastok.

Výrobná linka v najmladšej automobilke na Slovensku Jaguar Land Rover. Foto: TASR

Význam automobilového priemyslu pre ekonomiku Slovenska v budúcnosti ešte viac stúpne. Tento rok v júli švédska automobilka Volvo Cars oznámila, že postaví na východe Slovenska závod na výrobu elektrických áut.

Predvlani sa automobilový priemysel na tržbách celého slovenského priemyslu podieľal 47,7 percentami a takmer 43 percentami na celkovom exporte krajiny. Na päťmiliónovom Slovensku firmy z automobilového priemyslu zamestnávali spolu 164 000 pracovníkov. Na slovenské továrne automobiliek je v krajine naviazaných viacero výrobcov súčiastok.

Viac o téme: automobily , Hyundai , Jaguar Land Rover JLR , Kia Slovakia , Škoda Auto , Stellantis Slovakia , Toyota , Volkswagen Slovakia , Volvo Cars

Súvisiace články

Aktuálne správy