Slovenský automobilový priemysel je po 30 rokoch od rozdelenia federácie výkonnejší ako ten český. Slovensko s počtom 184 áut vyrobených na 1000 obyvateľov drží svetové prvenstvo, v Česku podľa vlaňajších čísel pripadá na 1000 ľudí asi 105 vyrobených áut.
Kým v roku 1993 vyrábalo Česko viac ako 220 000 osobných vozidiel, na Slovensku to boli iba jednotky tisíc. V súčasnosti ročná produkcia v oboch krajinách presahuje milión vozidiel za rok, v Česku pôsobia tri automobilky, na Slovensku štyri a piata sa tam chystá. Vyplýva to z aktuálnych údajov združenia automobiliek v oboch štátoch.
V Česku pred 30 rokmi už pôsobila značka Škoda, ku ktorej sa postupne v novom miléniu pridali Hyundai a Toyota. Vlani tieto automobilky vyrobili spolu 1,105 milióna osobných vozidiel, tento rok sa očakáva prekročenie hranice 1,2 milióna. Výrobu v minulých rokoch ovplyvnila covidová pandémia, tento rok sa potýka s nedostatkom súčiastok a narušenými dodávateľskými reťazcami.
Problémy automobilového sektora
Odvetvie sa podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu Martina Jahna už tretí rok potýka s kombináciou mnohých negatívnych faktorov. Pretrváva vysoký dopyt po nových automobiloch, ale situácia vo výrobe zostáva zložitá. Ovplyvňuje jej pretrvávajúci nedostatok čipov, lockdown v Číne alebo prerušenie dodávok kvôli vojne na Ukrajine. Posilniť postavenie autopriemyslu v Česku by mohla zvažovaná továreň na batérie do elektromobilov koncernu VW v Líniách pri Plzni. Rozhodnutie o výbere lokality však koncern odložil až na budúci rok.
Tuzemským automobilkám a výrobcom dielov vlani stúpli tržby o 5,9 percenta na 1,102 bilióna korún. Objem exportu sa zvýšil o 4,5 percenta na 911,5 miliardy korún. Firmám združenia sa podarilo udržať kľúčových zamestnancov, ich celkový počet sa zvýšil o 0,8 percenta na 139.228 osôb. Automobilky zamestnávajú 13 percent všetkých pracovníkov spracovateľského priemyslu a vytvára 28 percent tržieb.
Automobilky na Slovensku pribúdajú
Kým v roku 1993 vyrábal na Slovensku jednotky tisíc vozidiel iba Volkswagen, vlani z výrobných liniek slovenských tovární Jaguar Land Rover, Kia, Stellantis a Volkswagen zišlo podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu Slovenska opäť viac ako jeden milión vozidiel. V roku 2019, teda pred epidémiou covid-19, bolo v krajine vyrobených rekordných viac ako 1,1 milióna vozidiel. V uplynulých dvoch rokoch potom výrobu vozidiel v krajine ovplyvnili dopady koronavírusovej infekcie, ako aj nedostatok polovodičových súčiastok.
Výrobná linka v najmladšej automobilke na Slovensku Jaguar Land Rover. Foto: TASR
Význam automobilového priemyslu pre ekonomiku Slovenska v budúcnosti ešte viac stúpne. Tento rok v júli švédska automobilka Volvo Cars oznámila, že postaví na východe Slovenska závod na výrobu elektrických áut.
Predvlani sa automobilový priemysel na tržbách celého slovenského priemyslu podieľal 47,7 percentami a takmer 43 percentami na celkovom exporte krajiny. Na päťmiliónovom Slovensku firmy z automobilového priemyslu zamestnávali spolu 164 000 pracovníkov. Na slovenské továrne automobiliek je v krajine naviazaných viacero výrobcov súčiastok.