Škoda Auto zvažuje odchod z Číny, rozhodnúť sa má v budúcom roku

Podľa hlavného ekonóma Trinity Bank Lukáša Kovandu ide o signál, že Škoda Auto nedokáže uspokojivo obstáť v celosvetovej konkurencii a nezachytáva nové trendy.

Škoda Auto zvažuje odchod z čínskeho trhu, rozhodne sa v budúcom roku. Uviedla to agentúra Reuters s odvolaním sa na rozhovor serveru Automobilwoche so šéfom automobilky Klausom Zellmerom. Podľa Zellmera na čínskom trhu, ktorý bol v roku 2021 štvrtým najväčším pre automobilku, panuje veľmi tvrdá konkurencia. Firma by sa mohla viac zamerať na indický trh. Skupina Volkswagen, ktorej je Škoda Auto súčasťou, výroky nekomentovala, píše agentúra Reuters. Česká automobilka pripustila diskusie o ďalšom smerovaní na čínskom trhu.

„Konkurencia je tam veľmi silná, s našimi čínskymi partnermi v spoločnom podniku zvážime, ako pokračovať,“ uviedol Zellmer. Podľa neho je tiež možné, že Škoda Auto na čínskom trhu zostane, ale zastaví výrobu vo svojom čínskom závode. Medzi perspektívne ázijské trhy patrí pre automobilku India, uviedol Zellmer.

Neisté vyhliadky v Rusku

Vyhliadky na ruskom trhu sú podľa Zellmera veľmi neisté. Škoda Auto a celá skupina Volkswagen zastavili predaje a výrobu v tejto krajine po začiatku vojny proti Ukrajine. Rusko bolo v roku 2021 druhým najväčším trhom pre Škoda Auto s 90.000 predanými vozidlami. Finančný vplyv rozhodnutia na tohtoročný prevádzkový zisk odhaduje Zellmer okolo 500 miliónov eur.

Automobil Škoda Superb. Foto: pixabay.com/Daniel Waleczek

Vedúci komunikácie podniku Škoda Auto Tomáš Kotera v nedeľu pre ČTK povedal, že automobilka priebežne preskúmava svoje postavenie na medzinárodných trhoch a prispôsobuje svoje obchodné stratégie miestnemu vývoju. „Na tento účel vedieme pravidelnú konštruktívnu diskusiu s naším joint venture partnerom SAIC Volkswagen, aby sme vyhodnotili, ako najlepšie umiestniť značku na čínskom trhu na pozadí transformácie Číny smerom k elektromobilite,“ uviedol ďalej Kotera. O prípadných zmenách na čínskom trhu podľa neho zatiaľ rozhodnuté nebolo.

Nezvláda Škodovka konkurenciu?

Prípadný odchod z čínskeho trhu by však nemal mať na spoločnosť fatálny dopad, povedal v televízii Prima viceprezident Zväzu priemyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Zdôraznil, že je však pre automobilku nevyhnutné, aby posilnila na iných aj nových trhoch. „To, myslím, že škodovka robí,“ poznamenal Špicar. Podľa hlavného ekonóma Trinity Bank Lukáša Kovandu ide naopak o signál, že Škoda Auto nedokáže uspokojivo obstáť v celosvetovej konkurencii a nezachytáva nové trendy. Krátkodobo sa podľa neho stiahnutie z Číny výraznejšie neprejaví, z dlhodobého hľadiska však Kovanda varuje pred zásadným ohrozením zamestnanosti aj v tuzemských továrňach automobilky.

Čína patrí k hlavným trhom mladoboleslavskej automobilky, predaje tam ale od roku 2019 prudko klesajú. Škoda Auto vlani podľa svojej výročnej správy v Číne predala na 71.000 vozidiel, čo bol jej štvrtý najväčší trh po Nemecku, Rusku a ČR. Znamenalo to medziročný pokles o 60 percent. V rokoch 2018 a 2019 bola Čína najväčším trhom pre Škoda Auto. Predalo sa tam v roku 2018 zhruba 341.000 vozidiel a v roku 2019 zhruba 282.000 vozidiel. K poklesu prispela aj pandémia covidu-19.

V septembri sa odbyt mladoboleslavskej automobilky v Číne medziročne zlepšil o tretinu, vývoj za prvé tri štvrťroky ale zostáva negatívny. Od januára do konca septembra automobilka predala v ázijskej krajine o 31 percent menej vozidiel ako v rovnakom období roka 2021. Naopak, predaje v Indii sa v rovnakom období takmer zdvojnásobili. V tejto krajine Škoda Auto od januára do konca septembra predala 38.300 vozidiel, o 2000 áut viac ako v Číne.

Viac o téme: Česko Česká republika ČR , Čína , Škoda Auto

Súvisiace články

Aktuálne správy