Nálada v slovenskej ekonomike sa vo februári po dvoch mesiacoch zhoršila

Nálada podnikateľov aj spotrebiteľov na Slovensku sa po dvoch mesiacoch zlepšenia vo februári opäť zhoršila. Indikátor ekonomického sentimentu (IES) po sezónnej úprave medzimesačne klesol o 3,1 na úroveň 87,4 bodu. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku klesol o 7,5 bodu a za dlhodobým priemerom zaostáva o 14,6 bodu. V pondelok o tom informoval Štatistický úrad (ŠÚ) SR.

Ekonomická nálada sa meria piatimi čiastkovými indikátormi, ktoré vyjadrujú očakávania a dôveru podnikateľov v štyroch odvetviach (priemysle, stavebníctve, obchode a službách) a u spotrebiteľov.

Po zlepšení v minulom mesiaci indikátor dôvery v priemysle vo februári podľa štatistikov opäť medzimesačne klesol. „Pokles o 2,4 bodu na hodnotu -14,7 ovplyvnil predovšetkým pokles očakávanej produkcie, a to hlavne vo výrobe strojov a zariadení inde nezaradených,“ priblížili.

Indikátor dôvery v službách sa v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom znížil o 4,6 na hodnotu 1,7 bodu. Pokles bol vo všetkých troch ukazovateľoch indikátora, a to v podnikateľskej situácii za posledné tri mesiace, dopyte aj v očakávanom dopyte.

Mierne zhoršenie vo februári zaznamenala aj spotrebiteľská atmosféra

Jej indikátor sa medzimesačne znížil o 0,9 na úroveň -33,3 bodu. „Oproti minulému mesiacu vnímali respondenti negatívnejšie dve zo štyroch zložiek indikátora. Zvýšili sa obavy z vývoja nezamestnanosti, ako aj z celkovej hospodárskej situácie,“ vysvetlil ŠÚ SR. Vzrástli naopak očakávania pre tvorbu úspor, ako aj celkovej finančnej situácie domácností.

Indikátor dôvery v obchode klesol v druhom mesiaci roka oproti januáru o 8 na hodnotu 11 bodov. Respondenti negatívne hodnotili trend podnikateľských aktivít a očakávajú pokles splnenia požiadaviek na dodávateľov.

Negatívne hodnotenia trendu podnikateľských aktivít prevládali najmä v maloobchode s pohonnými látkami a v predaji dielov a príslušenstva motorových vozidiel. „Nižšie požiadavky na dodávateľov zas predpokladali v špecializovaných predajniach maloobchodu s tovarom pre kultúru a rekreáciu, ale aj v špecializovaných predajniach maloobchodu s potravinami, nápojmi a tabakom,“ doplnili štatistici.

Sezónne upravený indikátor dôvery v stavebníctve sa vo februári medzimesačne znížil o 5 na -8,5 bodu. Pod pokles sa podľa ŠÚ SR podpísali nepriaznivejšie hodnotenia očakávanej zamestnanosti, najmä v podnikoch uskutočňujúcich výstavbu budov, ale aj horšie hodnotenia celkovej úrovne objednávok.

Viac o téme: makroekonomika , slovenská ekonomika , Slovensko , spotrebitelia

Súvisiace články

Aktuálne správy