V letectve končí ďalšia veľká éra: Z hangárov Boeingu vyšiel posledný výrobený Jumbo Jet

Posledný vyrobený Boeing 747 absolvuje skúšobné lety a odovzdaný by mal byť začiatkom budúceho roka. Jeho majiteľom bude nákladný dopravca Atlas Air, ktorý si začiatkom tohto roka objednal štyri nákladné lietadlá 747-8.

Po viac ako pol storočí opustilo tento týždeň montážnu linku spoločnosti Boeing posledné lietadlo 747. Obrovské lietadlo s typickým hrbom v prednej časti vystriedalo rad úloh – od dopravného lietadla schopného prepraviť viac ako 500 cestujúcich, cez funkciu nákladného lietadla až po lietadlo s označením Air Force One, ktoré je určené pre prezidentov Spojených štátov. Prvý let stroj uskutočnil v roku 1969 a bol vtedy najväčším komerčným lietadlom na svete a prvým lietadlom s dvoma uličkami, uviedla agentúra AP.

Lietadlo 747 má druhú palubu, ktorá sa tiahne od kokpitu dozadu cez tretinu lietadla. Získalo tak charakteristický hrb, vďaka ktorému je okamžite rozpoznateľné. Tento dizajnový prvok tiež inšpiroval jeho prezývku – lietadlu sa hovorí Veľryba. Neskôr však tento stroj získal elegantnejšiu prezývku Kráľovná nebies, známy je ale tiež ako Jumbo Jet.

Viac ako 1500 vyrobených kusov

Výroba prvého lietadla 747 trvala skoro 16 mesiacov, odvtedy ich firma dokončila ďalších 1573. V posledných zhruba 15 rokoch Boeing a konkurenčná európska spoločnosť Airbus uviedli na trh nové veľké lietadlá s dvoma motormi namiesto štyroch. Sú úspornejšie a ziskovejšie.

Foto: SITA/AP

Ako prvé uviedli lietadlo do pravidelnej prevádzky v roku 1970 aerolinky Pan Am. Z amerických spoločností boli aerolinky Delta posledné, ktoré lietadlo používali na osobnú prepravu. Lety s ním ukončili v roku 2017. Niektorí zahraniční prepravcovia s ním však lietajú aj naďalej, vrátane nemeckej leteckej spoločnosti Lufthansa. Ukončenie výroby oznámil Boeing v roku 2020.

Posledné lietadlo teraz absolvuje skúšobné lety a odovzdaný by mal byť začiatkom budúceho roka. Jeho majiteľom bude nákladný dopravca Atlas Air, ktorý si začiatkom tohto roka objednal štyri nákladné lietadlá 747-8.

Z oblohy zatiaľ nezmizne

Ukončenie výroby neznamená, že tento typ lietadla zmizne z oblohy. Bude tam ale čoraz vzácnejšia.

Pre Boeing už toto lietadlo nemá veľký význam. V poslednom čase sa stroj 747 vyrábal prakticky iba ako nákladné lietadlo. Výnimkou bola verzia amerického vládneho lietadla Air Force One.

Titul najväčšieho lietadla pre prepravu cestujúcich zobral Boeingu 747 až na začiatku tisícročia konkurenčný Airbus A380. Spoločnosť Airbus ale výrobu tohto lietadla už taktiež ukončila, posledný kus obrieho stroja odovzdala vlani v decembri. Projekt nového lietadla Airbus predstavil v roku 2000 a prvýkrát sa A380 ukázal na verejnosti v roku 2005. Celkovo bolo vyrobených 251 týchto lietadiel.

Viac o téme: Airbus , Boeing

Súvisiace články

Aktuálne správy