Japonsko chce do roku 2035 uviesť na trh osobné lietadlo novej generácie

Japonsko uvedie na trh svoje prvé osobné lietadlo novej generácie približne do roku 2035. S odvolaním sa na informované zdroje to v stredu uviedla agentúra Kjódó. Predchádzajúci neúspešný vývoj prvého japonského osobného lietadla viedla spoločnosť Mitsubishi Heavy Industries. Nový stroj nebude poháňať klasické letecké palivo, zvažuje sa okrem iného vodík. Očakáva sa, že letecký priemysel bude pre Japonsko hnacou silou rastu, z ktorého bude ťažiť množstvo domácich dodávateľov komponentov.

Na novom projekte sa bude podieľať ministerstvo hospodárstva, obchodu a priemyslu a niekoľko spoločností zo súkromného sektora. V najbližších desiatich rokoch sa podľa zdrojov podelia o investície päť biliónov japonských jenov.

Svetové letecké spoločnosti začali v posledných rokoch používať udržateľné letecké palivo (SAF), ktoré sa vyrába z odpadového potravinového oleja a rastlín. SAF sa už používa v prúdových motoroch ako súčasť zmesi s tradičným kerozínom.

Spoločnosti Mitsubishi Heavy začala na predchádzajúcom projekte SpaceJet, do ktorého už natieklo približne bilión jenov, oficiálne pracovať v roku 2008. Po mnohých opakovaných meškaniach, ktoré spôsobil nedostatok odborných znalostí a neskôr pandémia, však firma vývoj v roku 2020 zastavila. Vyvinúť chcela lietadlo so 70 až 90 sedadlami, podľa zdrojov ale od plánu odstúpila pre nepriaznivý výhľad ohľadom uvedenia stroja na trh.

Mitsubishi Heavy počas druhej svetovej vojny vyrábala vojenské lietadlá

Odborníci uvádzajú, že spoločnosť podcenila ťažkosti získania typového certifikátu od amerických úradov. Toto osvedčenie potvrdzuje letovú spôsobilosť príslušného lietadla a Spojené štáty sú hlavným svetovým trhom s lietadlami. K neúspechu podľa niektorých názorov prispela aj firemná kultúra spoločnosti, ktorá dáva prednosť vlastnému vývoju pred hľadaním externej pomoci. Spoločnosť Mitsubishi Heavy počas druhej svetovej vojny vyrábala vojenské lietadlá, vrátane stíhačky Zero.

Odhaduje sa, že letectvo sa podieľa na celosvetových emisiách uhlíka dvoma až tromi percentami. SAF je podľa ľudí z odvetvia kľúčom k zníženiu týchto emisií, ale je drahý, v súčasnosti asi trikrát až päťkrát drahší než bežné letecké palivo. Podľa agentúry Reuters tvorí menej než 0,1 percenta celkového množstva leteckého paliva, ktoré sa v súčasnosti používa.

Viac o téme: dopravné lietadlá , Japonsko , letecké palivo , lietadlá , Mitsubishi Heavy Industries , vodík

Súvisiace články

Aktuálne správy