Celoštátny cestovný lístok môže v Nemecku prilákať až šesť miliónov predplatiteľov

Dostupný celonemecký lístok na regionálnu a mestskú dopravu za mesačný paušál 49 eur môže prilákať šesť miliónov nových predplatiteľov. Dnes to na tlačovej konferencii na berlínskej hlavnej vlakovej stanici vyhlásil šéf Zväzu nemeckých dopravných podnikov (VDV) Ingo Wortmann. V cestovnom lístku, ktorý je nástupcom vlaňajšieho protiinflačného lístka za mesačnú cenu deväť eur a ktorý začne platiť od mája, vidí spolkový minister dopravy Volker Wissing začiatok digitalizácie regionálnej dopravy. Lístok je totiž dostupný elektronicky.

Nový lístok je v predpredaji od začiatku apríla. „Zatiaľ sme zaznamenali na 750 000 predplatných, ale ich počet každú chvíľu rastie,“ povedal Wortmann. Očakáva, že nových predplatiteľov bude do niekoľkých týždňov päť až šesť miliónov. Tí tak rozšíria rady existujúcich asi 11 miliónov ľudí, ktorí už teraz v regionálnej doprave využívajú nejakú formu predplateného cestovného. Spustenie celonemeckého cestovného lístka, označovaného ako Deutschland Ticket či D-Ticket (Lístok Nemecko), existujúcim predplatiteľom umožní prejsť na výhodnejšiu formu cestovného.

Evelyn Pallaová z vedenia regionálnej dopravy nemeckých dráh Deutsche Bahn (DB) a tiež minister dopravy Severného Porýnia-Vestfálska Oliver Krischer, ktorý predsedá nemeckému grémiu krajinských ministrov dopravy, poukázali na to, že nový lístok prečistí existujúci neprehľadný systém tarifných pásiem.

„Všetci poznáme situáciu, keď prídete do cudzieho mesta a musíte si v automate kúpiť lístok. Počítanie pásiem, v ktorých chceme jazdiť, sa podľa niektorých rovná tarifnej maturite,“ povedal Krischer. „Tarifná džungľa končí, teraz bude cestovanie jednoduché. Postačí si kúpiť D-Ticket, nastúpiť a ísť,“ uviedla Pallaová.

Pallaová tiež povedala, že nový lístok bude na rozdiel od toho deväťeurového dlhodobé a cenovo udržateľné riešenie. Deväťeurový lístok zaviedla vlani cez leto na tri mesiace vláda sociálnodemokratického kancelára Olafa Scholza. Opatrenie, ktorého cieľom bolo obyvateľom uľahčiť od vysokých cien palív a energií, sa rýchlo stalo hitom a kancelár o ňom opakovane hovorí ako o jednom z najlepších, ktoré jeho vláda urobila.

Minister očakáva, že nový lístok bude úspešný

Úspech deväťeurového lístka dnes spomenul aj Wissing. „Predalo sa 52 miliónov tohto lístka. Bol taký atraktívny, že neoslovil len Nemecko, ale aj zahraničie,“ povedal spolkový minister dopravy. Poznamenal, že úspech očakáva aj od teraz zavádzaných lístkov za 49 eur. „Deutschland Ticket má na to zmeniť cestovanie,“ uviedol.

Wissing povedal, že celoštátny lístok si vyžiadali sami cestujúci po konci deväťeurového cestovného. Rýchle zavedenie nástupcu, na ktoré tlačili mnohé spolkové krajiny, ale znemožnili spory medzi vládou, regiónmi a dopravcami o financovanie. Spolková vláda nakoniec súhlasila, že bude poskytovať až do roku 2025 na lístok ročne 1,5 miliardy eur. O platbách na ďalšie roky rozhodne vláda a regióny neskôr, keď fungovanie lístka vyhodnotí.

Viac o téme: cestovné lístky , Deutsche Bahn DB , Deutschland Ticket , mestská doprava , regionálna doprava

Súvisiace články

Aktuálne správy