Daňová reforma na Slovensku

Minulý týždeň sme pre Vás pripravili článok o výške a vzájomnej súvislosti priamych a nepriamych daní u nás v porovnaní so zahraničnými ekonomikami. Tento príspevok sa pokúsi priblížiť zmeny, ktoré môžeme v daňovom systéme očakávať už o pár rokov.

Ministerstvo Financií Slovenskej Republiky pripravilo návrh daňovej reformy jednak v oblasti priamych, tak aj v oblasti nepriamych daní. Podľa predpokladov sa štart tejto reformy očakáva v roku 2002 a jej koniec sa plánuje na rok 2004. Je pochopiteľné, že cieľom opatrení, ktoré by sa mali prijať, je zosúladenie a priblíženie slovenskej daňovej legislatívy s požiadavkami na harmonizáciu s daňovou sústavou Európskej Únie. Najpodstatnejšie zmeny, ktoré by mala reforma obsahovať, sú zmeny v oblasti daní z príjmov, dane z pridanej hodnoty, dane z nehnuteľností a dane z prevodu a prechodu nehnuteľností.

  1. Daň z príjmov

    Snáď najvýznamnejšou zmenou je, že súčasná sadzba dane z príjmov právnických osôb by sa mala znížiť z pôvodných 29% na 22%. Cieľom tohto opatrenia je podpora nákupu investícií z prostriedkov, ktoré budú ušetrené na tejto dani.
    V súvislosti s daňou z príjmov fyzických osôb by malo dôjsť k rozšíreniu jednotlivých daňových pásiem a k následnému zníženiu daňových sadzieb. Predpokladá sa, že najnižšia sadzba dane z príjmov fyzických osôb by klesla z pôvodných 12% na 10% a najvyššia sadzba by klesla z pôvodných 42% na 38%.
    Čo sa týka ďalšej podpory investovania do NIM a HIM, je tu predpoklad, že sa doba odpisovania pre daňové účely skráti.

  2. Daň z pridanej hodnoty

    Cieľom daňovej reformy v oblasti DPH je preradiť väčšinu tovarov a služieb, na ktoré sa v súčasnosti uplatňuje 10% sadzba DPH, do skupiny tovarov a služieb podliehajúcich vyššej sadzbe dane z pridanej hodnoty vo výške 23%. Takto by sa mal vyrovnávať predpokladaný schodok spôsobený nižšími príjmami do štátnej pokladnice z titulu dane z príjmov. Aj napriek tomu sa však uvažuje o tom, že štandardná sadzba dane z pridanej hodnoty by sa znížila na 19%.
    Ďalšie zmeny sa týkajú fyzických osôb, ktoré nemajú trvalý ani prechodný pobyt v Slovenskej Republike. Ak tieto v rámci „cestovného ruchu“ vyvezú z krajiny tovar neobchodného charakteru, mali by mať od 1. januára 2002 nárok na vrátenie dane z pridanej hodnoty. Toto opatrenie sa pochopiteľne nevzťahuje na vývoz potravín, alkoholických nápojov, tabaku a tabakových výrobkov a pohonných hmôt.
    Pre zahraničné podnikateľské subjekty, ktoré sú registrované ako platitelia DPH v zahraničí, vzniká podľa pripravovanej reformy od 1. januára 2002 nárok na vrátenie DPH, ktorú zaplatili pri dovoze tovaru. Toto opatrenie sa takisto nevzťahuje na komodity, ktoré boli spomenuté v predchádzajúcom odseku.

  3. Daň z nehnuteľností

    K zmene v oblasti dane z nehnuteľností nie sú v zásade v pripravovanej reforme žiadne pripomienky. Meniť by sa mal ale spôsob stanovenia ceny nehnuteľnosti, čiže by malo dôjsť k zmene stanovenia ceny objektu dane. Cena nehnuteľnosti by sa totiž mala určovať v závislosti od trhovej ceny, nie od ceny stanovenej Ministerstvom Financií SR.

  4. Daň z prevodu a prechodu nehnuteľností

    Pri tejto dani sa v pripravovanej reforme upúšťa od progresívneho spôsobu zdaňovania. Súčasná progresívna sadzba dane by mala byť zmenená na pevnú sadzbu dane vo výške 10%.


Aký je Váš názor na pripravované zmeny? Veľmi radi privítame Vaše stanoviská a prípadnú kritiku navrhovaných zmien.

Súvisiace články

Aktuálne správy