Popri hotových jedlách so sebou či nachystaných polotovarov sa počas pandémie drží v popredí záujmu aj domáce varenie. Vyplýva to z posledného prieskumu spoločnosti Mastercard. Za posledný rok si osvojilo 58 percent obyvateľov Európy a 56 percent Slovákov nové zručnosti v kuchyni. Priemerná domácnosť teraz venuje príprave domácej stravy takmer dvadsať hodín týždenne. To je o 39 percent viac ako minulý rok.
Popri praktickej stránke priniesol zvýšený záujem o domáce varenie aj záujem o zdravý životný štýl (54 percent Slovákov), nové zručnosti (50 percent) a viac času stráveného s blízkymi (49 percent). Viac ako 60 percent Slovákov uviedlo, že sa pri stole začali opäť schádzať s ostatnými členmi domácnosti a až 78 percent z nich verí, že si rituál spoločných jedál udrží aj v budúcnosti.
Posledný rok sme boli tiež svedkami znovuzrodenia „domácej párty s večerou“, kedy viac ako polovica (51 percent) respondentov tam, kde to bolo možné a bezpečné, pozývala na večeru členov rodiny, priateľov alebo členov rovnakej sociálnej bubliny. Ďalších 16 percent respondentov usporadúvalo spoločné virtuálne večere a viac ako polovica (58 percent) uviedla, že sa spoločné večere stanú pevnou súčasťou ich spoločenského kalendára, hneď ako to situácia dovolí.
Obmedzenia spojené s pandemickou situáciou zmenili aj spôsob, ako a kde slovenskí spotrebitelia nakupujú. Takmer štvrtina respondentov (24 percent) v uplynulom roku prvýkrát nakupovala potraviny online a rovnako 24 percent respondentov uviedlo, že pri nákupe potravín online minú viac, pretože impulzívne pridávajú nové potraviny a prísady. Tento fakt potvrdzujú aj transakčné dáta spoločnosti Mastercard – za minulý rok sa celkový obrat e-commerce na Slovensku zvýšil takmer o polovicu. Veľký podiel na tom mal najmä strmý nárast nákupov potravín na internete, ktoré sa zvýšili dokonca o 135 percent. Pätina respondentov (19 percent) uviedla, že potraviny bude nakupovať online aj po skončení súčasných obmedzení.
V skúmanom období vzrástli aj ďalšie výdavky Slovákov spojené so stravovaním. Nárast popularity zaznamenali kuchynské potreby, riad, poháre, ale napríklad aj nábytok. Záujem však vzrástol aj o ďalšie doplnky užitočné na posedenie pri večeri: 11 percent opýtaných zmienilo nákup smart reproduktorov na účely hudobného sprievodu a ďalších 39 percent atmosféru večerí vylepšilo nákupom nových sviečok.
Podľa poslednej štúdie spoločnosti Mastercard si obľúbené rodinné jedlá v jednotlivých regiónoch, ako je u nás kapustnica či u susedov v Česku tradičný guláš, stále zachovávajú svoju popularitu. Napriek tomu takmer dve tretiny Slovákov uviedli, že v kuchyni teraz častejšie experimentujú s novými a nevyskúšanými postupmi a receptami. Zároveň dve tretiny opýtaných na skúšanie nových vecí v kuchyni inšpirovali televízne programy, streamovacie služby alebo sociálne siete.
Najobľúbenejšie domáce jedlá v jednotlivých európskych krajinách:
• Česká republika – guláš
• Slovensko – hustá kapustová polievka s klobásou a hubami (kapustnica)
• Veľká Británia a Írsko – pečené mäso
• Francúzsko – palacinky (crêpes)
• Taliansko – špagety s vajíčkom, syrom a bravčovým mäsom (spaghetti alla carbonara)
• Nemecko – španielsky vtáčik
• Španielsko – tortilla
• Poľsko – palacinky (naleśniki)
• Rusko – fašírky (kotleti)
• Ukrajina – boršč
• Turecko – fašírky (köfte)
• Maďarsko – palacinky (palacsinta)
• Rumunsko – kukuričná kaša (mămăligă)
• Holandsko – kaša so zemiakov a zeleniny (stamppot)
• Portugalsko – nasolená treska so zemiakmi a vajíčkom (bacalhau à brás)
• Švédsko – mäsové guľky (kottbullar)
• Belgicko – hranolčeky
• Rakúsko – viedenský rezeň