Pomôžme im prežiť: Tri štvrtiny nakupujúcich v Európe dávajú prednosť miestnym obchodom

, mastercard Foto: SITA/AP

Traja z piatich ľudí dôverujú odporúčaniam svojich lokálnych predajcov a 77 percent zákazníkov dáva prednosť nákupom od osôb, ktoré pozná. Vyplýva to z výsledkov čerstvého reprezentatívneho prieskumu spoločnosti Mastercard v 16 európskych krajinách.

Firmy s lokálnou pôsobnosťou v tomto roku výrazným spôsobom zasiahla prebiehajúca zdravotná kríza. Tri štvrtiny nakupujúcich teraz kvôli pandémii dávajú radšej prednosť obchodom a službám v susedstve. Medzi piliere miestnych komunít sa radia pohostinstvá a reštaurácie, večierky alebo poštové pobočky. Ľudia naprieč Európou teraz ďaleko viac utrácajú v okolitom prostredí predovšetkým preto, aby svojim miestnym predajcom pomohli postaviť sa späť na nohy (49 percent). Medzi ďalšie významné dôvody patria novo vytvorené vzťahy s predajcami a nezávislými obchodmi (28 percent) a dôvera v odporúčaniach druhých (26 percent).      

Dve tretiny európskych zákazníkov uvádzajú, že si od vypuknutia pandémie ochorenia Covid-19 obľúbili nakupovanie vo svojom najbližšom okolí. Ako tri hlavné dôvody respondenti zmieňovali pohodlie (50 percent), zástupy ľudí v supermarketoch (40 percent) a nariadené obmedzenia dlhších ciest (31 percent).

Uplatňovanie  protiepidemiologických opatrení má podľa prieskumu podobný vplyv aj na trendy vývoja komunitných hodnôt: oproti minulému roku dnes 58 percent ľudí ďaleko skôr pozdraví svojich susedov, približne každý piaty má kľúč od susedov, 44 percent ľudí preberá pre svojich susedov zásielky a 18 percent uvádza, že sú členmi miestnej skupiny v aplikácii WhatsApp. Prieskum ďalej ukázal, že pre miestne komunity zohrávajú zásadnú úlohu najmä lokálne poštovné úrady, pohostinstvá a reštaurácie, školy, parky a večierky.

„Malé podniky sú základným kameňom hospodárstva. S tým, ako si ľudia opäť nachádzajú cestu k svojim miestnym komunitám, objavujú aj obrovský počet rôznorodých a jedinečných miestnych firiem. Na pomoc malým podnikom sme na celom svete aj v Európe zaviedli rad nových služieb a posilnili tie existujúce. Zároveň vyzývame každého, aby sa k nám v podpore drobných podnikateľov a miestnych predajcov pridal. Obnova ekonomiky začína v bezprostrednom susedstve každého z nás, pretože miestne obchody a lokálne komunity majú pre hospodárske oživenia a návrat k rastu zásadný význam,“ hovorí k výsledkom prieskumu prezident európskeho zastúpenia spoločnosti Mastercard Mark Barnett.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy