Koronakrízový balíček: Kúpte si elektrické auto, prispejeme až do 40 percent ceny!

, Frankfurter Allgemeine Zeitung Foto: SITA/AP

Od začiatku roka do konca júla Nemci zaregistrovali 69 606 žiadostí o štátny príspevok na nákup elektromobilu, čo je medziročný nárast o 79 percent. Záujem o prémiu bol v júli najvyšší v histórii, uchádzalo sa o ňu až dvadsaťtisíc záujemcov. Informácie priniesol Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Nemecko v rámci koronakrízového balíčka na podporu ekonomiky investuje 2,5 miliardy eur do podpory výstavby obchodnej siete na predaj elektromobilov a do podpory výskumu v tejto oblasti. Rovnakú čiastku investuje do podpory mestskej a regionálnej verejnej dopravy. Čo je ale z pohľadu spotrebiteľa zaujímavejšie, zvýšilo maximálny štátny príspevok na nákup elektromobilu z 3000 na 6000 eur. Peniaze ponúkne od júla do konca roka 2021. K tomu treba pripočítať ešte ďalších 3000 eur vo forme dotácie od výrobcu.

Najlacnejší model elektrického auta sa v Nemecku podľa cenníka portálu energieheld.de, predáva za  21 800  eur. Práve v prípade elektromobilov s cenou do 40 tisíc eur dostane kupec najvyšší možný príspevok, dohromady 9000 eur, čo je pri najlacnejšej verzii auta viac ako 41 percent ceny. V cenovej hladine 40 až 65 tisíc eur, sa dá zažiadať o príspevok vo výške 5000 eur od štátu a 2500 eur od výrobcu. Najdrahšie elektromobily sú v cenníku energieheld.de za 79 900 až 91-tisíc eur, na tie sa ale žiadny príspevok nevzťahuje. V Nemecku platí limit na obstarávaciu cenu vozidla 65 tisíc eur, prekročením ceny strácate dotáciu.

Najznámejšia značka elektroautomobilov, legendárna Tesla má v Nemecku pre Model 3 katalógovú  cenu 54 800 eur, čím sa kupujúci zmestí do limitu a príspevok od štátu a výrobcu by mu pokryl necelých 14 percent ceny. Príspevok až 4500 eur od štátu a 2250 eur od výrobcu môžu získať kupujúci, ktorí sa vybrali hybridný model. Frankfurter Allgemeine Zeitung však upozorňuje, že podpora hybridov sa v ostatnom čase stáva predmetom kritiky. Mnohokrát sa totiž elektrický pohon takmer nevyužíva, čo znamená, že sú voči klíme šetrné skôr z teoretického pohľadu.

Okrem vyššej dotácie na nákup elektrovozidiel, Nemci plánujú aj rozšírenie platobnej infraštruktúry ako „nevyhnutný predpoklad zvyšovania elektrickej mobility“.  Škála platobných systémov na nabíjacích staniciach by sa mala štandardizovať a nabíjacie miesta by mali byť na všetkých čerpacích staniciach. Daň z motorových vozidiel pre osobné automobily sa má viac zamerať na emisie CO2. „Pri nových registráciách sa vymeriavací základ k 1. januáru 2021 bude zakladať hlavne na emisiách CO2 na kilometer a bude sa zvyšovať v pásmach nad 95 g / km." Desaťročné oslobodenie od dane z motorových vozidiel pre výlučne elektrické vozidlá sa predĺži do konca roku 2030.

Súvisiace články

Aktuálne správy