Súboj duopolu: Dve ikony amerického priemyslu sa ocitli v neľahkej situácii

Diskusia 4  
Súboj duopolu: Dve ikony amerického priemyslu sa ocitli v neľahkej situácii
Zdroj: HOR
Foto: SITA/AP


26. 2. 2020 - Na trhu dvoch dominantných hráčov je kríza jedného z účastníkov vždy výhrou pre jeho konkurenta. Zažili to Coca Cola a Pepsi, prešli si tým Microsoft a Apple a dnes to prežívajú Boeing a Airbus.

Z nezdaru Boeingu, ktorý podľa posledných správ, nielen že prežíva muky odstránením chýb na softvérovom vybavení Modelu 737 MAX, ale navyše sa pri kontrole odstavených lietadiel 737 MAX v ich nádržiach našli odhodené nástroje, čistiace pomôcky a cudzie predmety. Za minulý rok Boeing vyrobil len 380 kusov lietadiel, čo je hlboko pod dodávkami Airbusu za rovnaké obdobie. Európsky výrobca v roku 2019 predal 863 kusov svojich komerčných dopravných lietadiel. Na dôvažok Airbus chystá zvýšenie kapacity lietadiel na stredné trate (modely radu 320) na 63 kusov mesačne. 

Súboj duopolu: Dve ikony amerického priemyslu sa ocitli v neľahkej situácii

Tieto udalosti majú samozrejme dopad aj na celý rad dodávateľov pre letecký priemysel. Takpovediac dvorný dodávateľ prúdových motorov pre modely 737 MAX, americká spoločnosť GE sa obrátila na Airbus s návrhom na nadviazanie spolupráce pri dodávkach motorov pre lietadlá vyrábané Airbusom. Podľa portálu thestreet sa GE a Airbus bavia o vývoji a výrobe motorov pre najnovší „širokotrupý“ model A330neo.

Téma sa stala aktuálnou po rozhodnutí Boeingu znížiť výrobu podobného modelu 787 Dreamliner. Z informácií zverejnených portálom investors.com má GE v súvislosti s výpadkom výroby v Boeingu za prvý štvrťrok 2020 očakávaný negatívny cash flow vo výške 2 miliárd dolárov. Získať nové odbytište pre svoje prúdové motory je pre GE dôležité, najmä vzhľadom na ohlásené zníženie počtu plánovaných modelov 787 Dreamliner. Boeing sa rozhodol zredukovať počet týchto lietadiel najmä pre očakávané ťažkosti v Čínsko – Americkom zahraničnom obchode. Airbus A330neo má zatiaľ motory jedine od výrobcu Rolls Royce a podľa Wall Street Journal sa manažment Airbusu na ďalšiu alternatívu v oblasti dodávky motorov pozerá optimisticky.

Súboj duopolu: Dve ikony amerického priemyslu sa ocitli v neľahkej situácii

Alternatívnych dodávateľov pohonných jednotiek má Airbus aj pri modeloch série A 320, kde lietadlá majú motory od troch dodávateľov. Dodávky do týchto lietadiel sú z časti od konzorcia IAE, v ktorom sa zlúčili americký Pratt & Whitney s nemeckým MTU a japonskými výrobcami JAEC. Druhým dodávateľom je CFM Intermational, kde sa spojili GE a francúzsky výrobca Safran. Tretím v skupine je priamo americký výrobca Pratt & Whitney. Rovnaké motory od Pratt & Whitney poháňajú aj modely A220, sú použité aj v lietadlách rodiny Embraer E2, ako aj v Ruskom MC-21.

Boeing musí čeliť problémom na niekoľkých poliach. Okrem 737 MAX, ktorý je na zemi už takmer rok sa ako nie príliš úspešný prejavil aj kozmický program testovaný pre agentúru NASA. Kapsula Starliner mala softvérové chyby a jej testovací let sa preto považuje za neúspešný. Lodi sa nepodarilo spojenie s ISS, pretože chybným vyhodnotením dráhy spotrebovala viac paliva, než bolo pôvodne plánované.

Súboj duopolu: Dve ikony amerického priemyslu sa ocitli v neľahkej situácii

Komplikovaný je aj vývoj obchodných vzťahov s hlavným trhom súčasnosti, s Čínou. Colné opatrenia a bariéry sťažujú odbyt lietadiel Boeingu na Čínskom trhu. Spomalenie hospodárskeho rastu v Číne znamená aj menší počet lietadiel potrebných na ich trhu. Do toho sa ešte primiešala epidémia vírusu Covid-19.  

V prospech motorov GE hovorí ich údajne nižšia spotreba v porovnaní s pohonnými jednotkami Rolls Royce. Airbus zároveň zrejme chce získať vyššiu mieru istoty na dodávateľskej strane. Rolls Royce mal spočiatku problém dodať požadované množstvo pohonných jednotiek pre A330neo.

Podobne sa aj GE musí obracať, pretože viaceré divízie koncernu generujú negatívny cash flow. Energetická divízia GE Power narazila na klesajúci dopyt po turbínach a generátoroch a jej predaje klesli o 71 %. GE vyrába od žiaroviek, cez turbíny až po magnetické rezonančné skenery a nesie si na pleciach obrovský balík dlhu a úverov. V snahe vyplatiť svoje záväzky a generovať hotovosť, firma zmrazila výplatu dividend, siahla na penzijné rezervy a začiatkom roku 2019 predala svoju divíziu biofarmaceutiky za 21 miliárd dolárov. Dynamický vývoj tak majú pred sebou hneď dve ikony amerického priemyslu. Uvidíme, ako sa s výzvami Boeing a GE popasujú.