Výrobca legendárnych bicyklov Favorit tretíkrát skrachoval

, ČTK Foto: TASR/Štefan Puškáš

V Rokycanoch už tretíkrát skončila výroba legendárneho bicykla Favorit. Po dvoch predchádzajúcich bankrotoch skrachovala aj firma Favorit Manufacture, ktorá novú verziu bicyklov vyrábala od roku 2016. Majiteľ ochrannej známky Richard Galovič zadlžený podnik tesne pred tým stihol predať.

Slovenský podnikateľ Galovič podľa serveru SeznamZprávy.cz kúpil značku Favorit v roku 2011 za päť miliónov českých korún. Produkciu rozbehol po takmer štyroch rokoch príprav vďaka štátnej dotácii. "Tento rok v januári ale jeho firma Favorit Manufacture prestala vyplácať mzdy," uviedol server.

Galovič krátko nato predal výrobu favoritov podnikateľovi Pavlovi Sedlákovi, ktorý takmer 20 zamestnancom ihneď rozdal výpovede. Favorit Manufacture, už pod novým názvom RC Orange, je v insolvencii. Návrh na súd podali zamestnanci, ktorí tento rok tri mesiace pre Galoviča pracovali zadarmo. Firma im dlhuje desiatky tisíc korún.

Nový vlastník Favoritu je podľa serveru štatutárnym zástupcom alebo konateľom vo 105 firmách. Časť z nich je v insolvencii, ďalších 45 jeho spoločností už bolo z obchodného registra skôr vymazané.

Richard Galovič na sieti LinkedIn vysvetľuje, že medializované správy okolo krachu nie sú úplné a napriek celému radu problémov chce ďalej bicykle pod značkou Favorit uvádzať na trh.
"Všetci bývalí zamestnanci spoločnosti majú vyplatené dlžné mzdy aj odstupné v plnej výške a situácia ich nijak nepoškodila," tvrdí Galovič s tým, že ďalší veritelia, podľa jeho vedomia nie sú. "Momentálne pracujeme na uvedení novej modelovej rady elektrobicyklov na český a slovenský trh, ďalej pracujeme na inováciách pretekárskeho modelového radu Ultra Custom F1 a F3, ktoré by mali byť predstavené verejnosti na jar budúceho roka," píše Galovič.

V Rokycanoch sa bicykle vyrábali od 20. rokov minulého storočia, od roku 1951 ich bolo 2,5 milióna. Za minulého režimu to bol nedostatkový výrobok. Výroba po privatizácii postupne dvakrát skrachovala. Firma podcenila nástup horských bicyklov a nedokázala čeliť lacným dovozom. Favorit je ale stále jednou z najznámejších českých značiek.

Galovič prišiel s retro dizajnom, ľahkým karbónovým rámom a modernými technickými prvkami. Zákazníkom sa mali bicykle "šiť na mieru". Vývoj a príprava trvali skoro štyri roky a zostal po nich súdny spor. Galovičovu firmu Favorit Technology žaluje dizajnér Peter Novague o 1,4 milióna korún, pretože údajne nedostal zaplatené za svoju prácu. Galovič tvrdí, že Novague, ktorý dostal desiatky medzinárodných cien, na favoritovi žiadnu prácu neodviedol, podieľal sa len na prvom prototype. Dizajn podľa neho vytvorili kolegovia a subdodávatelia z Plzne, Rokycan, Brna a Bratislavy.

Podľa Galoviča predala jeho firma v rokoch 2015 a 2016 stovky bicyklov a utŕžila za ne za oba roky asi 31 miliónov českých korún. Galovič rozbehol výrobu favoritov v roku 2015 v Jeseníku. Pomohla mu štátna dotácia na zamestnanosť, ktorá pokryla mzdy na prvý rok. Galovič potom previedol výrobu do pôvodnej továrne v Rokycanoch, podľa serveru ale bežala naplno len asi rok. Dohodnutý investor peniaze do expanzie nedal. Podľa bývalých zamestnancov firma vyrobila len necelú stovku bicyklov  za rok. Na vine mohla byť podľa serveru aj vysoká cena.

"Vlastniť bicykel Favorit bol svojho času sen každého chlapca a mnohokrát sa na neho stáli dlhé fronty. Keď sme na začiatku definovali budúce smerovanie značky Favorit, vytýčili sme si za cieľ vyrábať bicykle, ktoré budú krásne, spoľahlivé, bezúdržbové, ľahké a jednoduchá na ovládanie. Ktoré budú prinášať svojim majiteľom čistú radosť z jazdy," hovoril v roku 2016 majiteľ a riaditeľ firmy Favorit Czechoslovakia Galovič.
 

Súvisiace články

Aktuálne správy