Nič nie je zadarmo: Abnormálne odmeňovanie za využívanie kreditných kariet sa vytráca

Diskusia 4  
Nič nie je zadarmo: Abnormálne odmeňovanie za využívanie kreditných kariet sa vytráca
Zdroj: WSJ
Foto: SITA/AP


7. 1. 2019 - Opätovným používaním určitých kariet získavajú spotrebitelia odmenu vo forme bodov. Poskytovatelia kariet a banky tak získajú viac spotrebiteľov s veľkými výdavkami, ktorí nakoniec zaplatia viac na ročných poplatkoch, úrokoch či transakčných poplatkoch. Nastal však problém.

Ako uvádza Wall Street Journal, JPMorgan, Citigroup a ďalšie veľké banky, vrátane American Express, diskutujú o tom, ako znižovať alebo zmierňovať niektoré odmeny na svoji kartách. Hoci banky neplánujú úplne skoncovať s odmeňovaním za využívanie kariet, chcú ich posunúť spôsobom, aby ľudí povzbudzovali na využívanie kariet ale zároveň znížili bonusy vyplácané vopred.

Hlavným problémom bol nesprávny predpoklad bánk, že používatelia kreditných kariet ich použijú na  veľké nákupy. Namiesto toho sa mnohí pokúšajú získať bonus za karty len za prihlásenie. Hneď ako splnia minimálne výdavky potrebné na získanie bonusu, prestanú kartu používať. Následne združia svoje body z rôznych karát, aby využili bezplatné lety, hotelové pobyty a ďalšie možnosti. A keď príde na rad zaplatenie ročného poplatku (prvý rok American Express Platinum Card a Chase Sapphire Reserve je neraz zadarmo), mnohí z nich úplne zrušia kartu alebo ju prevedú na inú kartu bez poplatkov. Banky tak márne čakajú na to, že cez karty začnú zarábať peniaze.

Nič nie je zadarmo: Abnormálne odmeňovanie za využívanie kreditných kariet sa vytráca

Ďalším problémom pre banky je finančná obozretnosť zákazníka, ktorý dokáže svedomite dodržiavať základné pravidlo. A síce vrátiť peniaze každý mesiac v danom časovom horizonte, kým si banka nezačne účtovať úroky za pôžičku. Inými slovami, predpoklad, že veľkorysé odmeny by držiteľov kariet mali donútiť viac míňať sa prestal naplňovať. Namiesto toho sa táto podmnožina užívateľov kariet diverzifikovala a časť sa iba zaregistruje, aby získala väčšie množstvo veľkorysých kariet.

Podľa denníka priemerné náklady vydavateľov kariet na udržanie týchto odmien v treťom štvrťroku roku 2018 vzrástli o 15 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Takže nie je prekvapením, že banky sa snažia nájsť východisko vo forme skromnejších bonusov a odmien, ktoré odmeňujú používateľov za používanie karty a nie za výdavky.