Finančné vzdelávanie je len stratou času?

, QZ Foto: SITA/AP;getty images

Programy finančnej gramotnosti nefungujú, pretože ľudská myseľ sa snaží udržať abstraktné finančné koncepty. Z tohto dôvodu môžeme zabudnúť na to, že jednoduchší ľudia niekedy porozumejú komplexným záležitostiam, ako je zložený úrok, alebo výhody diverzifikácie.

Philip Fernbach prednáša marketing a je koordinátorom Centra pre výskum spotrebiteľských a finančných rozhodnutí na obchodnej škole University of Colorado. Tvrdí, že človek  nemôže nikdy pre seba urobiť dobré finančné rozhodnutie, z toho dôvodu potrebuje viac vládnych alebo technologických zásahov. Väčšina ľudí by sa preto mala spoliehať na elitnú menšinu, pri prijímaní finančných rozhodnutí.

Výskum ekonómov Olivie Mitchellovej a Annamary Lusardiovej zistil, že ľudia dosahujú rôzne úrovne finančnej gramotnosti počas rôznych období svojho života. Mladí a starí vedia menej ako tí v strednom veku, ktorí vedia o financiách najviac. To predovšetkým naznačuje, že naša myseľ dokáže spracúvať informácie o financiách. Muži vykazujú vyššiu úroveň gramotnosti než ženy vo všetkých vekových kategóriách v desiatkach rôznych krajín. Etnické menšiny mali tiež nižšiu mieru finančnej gramotnosti ako bieli. Je ťažké uspieť s argumentom, že väčšina ľudí sa nedokáže naučiť hospodáriť s peniazmi, pokiaľ nepripustíte, že tu existuje niečo, čo absentuje v prípade žien a menšín, niečo, čo im bráni účinne nasávať finančné koncepty.

Mitchellová s Lusardiovou špekulujú, že tieto rozdiely by sa dali vysvetliť tým, ako rôzne skupiny získavajú finančné vzdelanie. To naznačuje, že finančné vzdelávanie nielenže funguje, ale je dôležité ho zabezpečiť, aby mali k nemu ľudia prístup. Uvádzajú dôkazy, že vyššia úroveň finančnej gramotnosti zodpovedá lepšiemu finančnému rozhodovaniu a tým pádom je kľúčové práve vzdelávanie. Samozrejme, nie vždy je forma rovnaká. Dôkazy naznačujú, že ak vezmeme ľudí bez vzdelania a dáte im príležitostný seminár, nedôjde k veľkej zmene správania sa. Existujú aj dôkazy, že jednotný prístup nebude fungovať. Napríklad rodové rozdiely naznačujú, že existuje viac ako jeden dobrý spôsob, ako má vyzerať vhodné finančné vzdelávanie.

Iné skúsenosti ukazujú, že najefektívnejší je program prispôsobený konkrétnym finančným potrebám konkrétnej množiny ľudí. A potom je dôležitá ešte aj osobná skúsenosť. Užitočné poznatky jedného zo študentov, ktorí už má príslušné zručnosti a zdieľa ich so svojimi spolužiakmi.

Súvisiace články

Aktuálne správy