V koalícii sú podľa SaS nezhody o liberalizácii technickej a emisnej kontroly

Opozičná strana Sloboda a Solidarita tvrdí, že rukojemníkmi nezhôd v koalícii zostávajú naďalej tisícky motoristov.

Za odložením hlasovania o návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke na ďalšiu schôdzu Národnej rady SR sú podľa strany Sloboda a Solidarita (SaS) nezhody vo vládnej koalícii týkajúce sa liberalizácie podmienok technickej a emisnej kontroly. Opozičná strana tvrdí, že rukojemníkmi nezhôd v koalícii zostávajú naďalej tisícky motoristov.

Poslanec parlamentu a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan v utorok na tlačovej besede uviedol, že je nemysliteľné, aby problém so zmiernením pokút za chýbajúcu technickú a emisnú kontrolu vozidla musel čakať na to, aby sa koalícia dohodla na tom, či liberalizovať alebo neliberalizovať trh s prevádzkovateľmi staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly. „Očakávame, že ministerstvo dopravy, ak sa to bude takto ďalej naťahovať, príde konečne s jednoduchým riešením a nebude čakať, až sa vyrieši tento spor v koalícii,“ povedal Ivan. Rezort by mal podľa neho navrhnúť jednoduchú zmenu v prípade pokút, takú, akú liberáli navrhli už pred vyše rokom.

Ivan si myslí, že netreba čakať s malými zmenami na komplexné zmeny v spomínanom zákone. Konflikt v koalícii v tejto otázke podľa poslanca je, keďže už na schôdzi vlani v novembri sa pri hlasovaní o pôvodnej novele zákona rozhodovalo či niečo vyňať na samostatné hlasovanie alebo nie. Novela, ktorú minister dopravy a výstavby Arpád Érsek vtedy stiahol z rokovania parlamentu, sa týkala iba liberalizácie trhu technickej a emisnej kontroly a tiež zmiernenia pokút za jej neabsolvovanie v určenej lehote. Minister namiesto novely prišiel s návrhom úplne nového zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v cestnej premávke.

Pozmeňujúci návrh poslanca za Smer o obmedzení liberalizácie podľa Ivana vyvoláva možnosť korupcie v budúcnosti pri udeľovaní licencií staníc technickej kontroly. „V rámci rokovania k tomuto novému zákone je 82 zmien z výborov,“ povedal Ivan s tým, že to bol aj argument preloženia hlasovania na ďalšiu schôdzu. „Ak toto je dôvod na preloženie hlasovania, prečo sme hlasovali vo výboroch pár minút po tom, ako ústavnoprávny výbor prijal nejaké zmeny a na gestorský výbor (pre hospodárske záležitosti) sme to dostali o päť minút potom,“ upozornil Ivan. Myslí si, že o návrhu zákona bolo potrebné hlasovať na tejto schôdzi o niekoľko dní, a nie čakať na ďalšiu schôdzu.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR v súvislosti s presunom hlasovania o návrhu zákona na ďalšiu schôdzu parlamentu informovalo, že legislatívny proces nemôže ovplyvniť a je plne na rozhodnutí poslancov, ako a kedy jednotlivé zákony schvália. „Rokovanie o návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke bolo preložené na ďalšiu schôdzu, naďalej však platí, že účinnosť nového zákona je navrhovaná na 20. mája 2018 z dôvodu povinnej transpozície smerníc EÚ a tento termín sa stíha aj po schválení na nasledujúcej schôdzi,“ uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.

Ministerstvo dopravy pripravilo nový zákon najmä z dôvodu prijatia balíčka opatrení Európskej únie v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel, nových predpisov upravujúcich schvaľovanie vozidiel a dohľadu nad trhom. Nové európske smernice v tejto oblasti nadobudli účinnosť 20. mája 2014 a členské štáty EÚ boli povinné prijať vlastné vnútroštátne predpisy do 20. mája 2017, pričom uplatňovať ich musia najneskôr do 20. mája 2018. Ak by zákon nebol schválený a príslušná časť nebude účinná do 20. mája, Európska komisia začne konanie voči SR. Návrh zákona má navrhovanú účinnosť pre jednotlivé časti 1. marca a 20. mája 2018, vzhľadom na povinnú transpozíciu smerníc EÚ, a 1. januára 2020 z dôvodu zmeny informačných systémov.

Súvisiace články

Aktuálne správy