Kto u nás nakupuje? Obchodníci chcú poznať svojich zákazníkov, nasadzujú systémy na ich sledovanie

, CNBC Foto: SITA/AP

Ešte donedávna slúžili kamery v obchodoch ako prevencia proti zlodejom. Dnes maloobchodníci a nákupné strediská inštalujú technológiu na sledovanie zákazníkov za účelom zhromažďovania spotrebiteľských demografických údajov. Technológia rozpoznávania tváre sa používa na identifikáciu pohlavia, veku a etnickej príslušnosti zákazníka.

"Jeden z veľkých obchodníkov, chce poznať vo svojich predajniach zákazníkov… chce sledovať, kto vstúpi do obchodného centra a ako sa správa," povedal Mark Lunt, výkonný riadiaci pracovník Jardine OneSolution. Spoločnosť spolupracuje so sektorom maloobchodu na rozpoznávaní tváre a profilácii zákazníkov. Zozbierané údaje okrem iného zahŕňajú "koľko ľudí je kedy v obchode, ich vek, etnický pôvod, pohlavie. To všetko pre lepšie spoznanie chodu prevádzky a v snahe vytvoriť vhodnejšie ponuky zákazníkom," povedal Lunt.

Identita zákazníkov zostáva uchovaná v anonymite. V dlhodobom horizonte môžu tieto údaje priniesť väčší pôžitok z nakupovania. Projekty zahŕňajú napríklad prispôsobenie reprodukovanej hudby v predajni tak, aby sa zhodovala s náladou zákazníka. Existujú však obmedzenia, ktoré maloobchodníkov diktujú ako využívať a pristupovať k ohrane nazbieraných údajov. "Technológia nie sú prekážkou implementácie systémov, skôr sú to obavy o súkromie, kultúrne záujmy," povedal Lunt.

Senzory a kamery na zhromažďovanie údajov o zákazníkoch narážajú na problematiku ochrany súkromia, hoci maloobchodníci investujú značné sumy peňazí do zabezpečenia údajov a prevencie ich zneužitia. Otázkou je, či to stačí. Príkladom môžu byť nedávno medializované správy o krádeži osobných údajov z databázy spoločnosti Uber. Lunt tvrdí, že firmy musia byť v tomto smere opatrné, ale rovnako aj zákazníci, ktorí by si mali byť vedomí, komu zveria svoje osobné údaje.

Súvisiace články

Aktuálne správy