Rovnaký tovar – rôzna cena: Prečo muži neraz zaplatia menej

, stuff.co.nz Foto: thinkstock

Za pánsky variant rovnakého tovaru zaplatia muži často menej ako ženy. Je to kvôli tzv. ružovej dani. Drahšie vychádza napríklad dezodorant, topánky alebo cyklistická prilba.

Pink tax spočíva napríklad v tom, že dve totožné, ale rôznofarebné prilby, nemajú rovnakú cenu. Tá ružová je drahšia. Americká agentúra DCA porovnávala 800 výrobkov, pričom priemerný rozdiel vyčíslila na úrovni približne 7 percent.

Najväčšie cenové rozdiely objavila v segmente drogistického tovaru. Ružová daň tam dosahovala až 13 %. Najväčší cenový rozdiel bol v starostlivosti o vlasy, pričom ženy platili o šesťdesiat percent viac za šampón, kondicionér a gél. Ale napríklad ružové žiletky vyšla o 11 percent drahšie.

Väčšinou je táto forma dane dobre maskovaná. Mužský a ženský variant výrobku často síce stojí rovnako, avšak verzia pre mužov je ale väčšia, alebo má väčší objem.

Ako agentúra DCA dodáva, hoci sa dajú nájsť rozdiely skoro v každej spotrebiteľskej kategórii, väčšina zákazníkov ich nevníma z jednoduchého dôvodu. Väčšinou variant tovaru určeného pre opačné pohlavie neskúma.

Zatiaľ čo kritika sa zameriava čoraz viac na rozdiel v odmeňovaní žien a mužov, rozdiel v cenách pohlaví až tak pod drobnohľadom nie je. Je to ale krutá dvojnásobná daň – nielen že ženy zarábajú v priemere o 12 percent menej ako muži, ale zároveň si aj priplatia za rovnaký tovar.


Nejde však úplne o jednostranný problém, nájdu sa aj situácie, keď muži musia platiť viac za rovnakú službu, napríklad pri vstupe do nočných klubov. Na ružovej dani" nie je nič spravodlivé, ale nikto ju nevníma ako nejaké zákerné sprisahanie, nenávisť voči ženám. Trhy sú efektívne a žiadna firma si nenechá ujsť zisk z konkurenčného produktu za lepšiu cenu.

Najpopulárnejšia teória je založená na skutočnosti, že výrobky pre mužov sú vlastne takmer unisex. Žena môže použiť takýto holiaci strojček alebo si obliecť pánsku košeľu, použiť pánsky deodorant, ale naopak to prípustné nie je. To znamená, že "ružová" verzia sa stáva skôr špeciálnym produktom s vyšším marketingovým výdavkom. Predáva sa jej menej, čo znamená, že fixné náklady na jednotku sú vyššie.

Ako obvykle, trh dodáva len to, čo požadujeme. Preto najjednoduchší spôsob, ako vyslať jasný signál, že vyššia cena ružovej nie je v poriadku, je siahnuť firme priamo do vrecka. To znamená zamerať sa nákup výrobkov, ktoré sú zdanlivo pre mužov alebo ktoré sú rodovo neutrálne. Zmena je možná. Pokúsme sa úplne vymazať ružovú daň, rovnako ako všetky hlúpe a nezmyselné zvyky, ktoré viedli k jej vzniku.

Súvisiace články

Aktuálne správy