Ryby raz týždenne konzumuje 42 % Európanov a len 18 % Slovákov

Spotreba rýb v Európe rastie, 42 % Európanov konzumuje ryby doma aspoň raz za týždeň. Na Slovensku je toto číslo výrazne menšie, najmenej raz za týždeň si dopraje rybu len 18 % Slovákov. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu Eurobarometer, o ktorom informovala Ingrid Ludviková z tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie (EK) v SR.
Z prieskumu tiež vyplynulo, že Európania jedia ryby pravidelne, hoci ich konzumáciu ovplyvňuje aj to, ako ďaleko žijú od mora. Väčšina ľudí v Európe, ktorí jedia ryby, hovorí, že sú zdravé.
Slováci (58 %), podobne ako priemer EÚ (60 %), podľa prieskumu radi skúšajú nové produkty a druhy rýb. Až 61 % Slovákov na novinky nalákajú akcie napríklad v supermarketoch. Takmer všetci (92 %) si navyše kupujú ryby v predajni potravín, supermarkete alebo hypermarkete.
Viac ako ostatné európske štáty si Slováci kupujú ryby napríklad na rybej farme alebo od rybára. Pri ich kúpe je pre obyvateľov EÚ najdôležitejší vzhľad produktu, na Slovensku v tomto viac zaváži najskôr cena.
Viac Slovákov preferuje sladkovodné ryby ako morské. Na druhej strane až 15 % ľudí nevie, či produkty, ktoré kupuje, pochádzajú z mora, alebo sladkovodných zdrojov. Európsky priemer je v tomto lepší, iba 7 % ľudí nevie rozlíšiť morské a sladkovodné ryby pri ich kúpe. Tridsaťdeväť percent Európanov uprednostní morské živočíchy pred sladkovodnými (11 %).
Podľa prieskumu si 80 % Európanov kupuje ryby zo svojho regiónu, štátu, alebo EÚ. Až 66 % ľudí si zároveň myslí, že informácie na týchto produktoch sú jasné a jednoduché na porozumenie, čo potvrdzuje funkčnosť EÚ pravidiel na označovanie výrobkov.
„Tento prieskum nám umožňuje vidieť, ako si Európania vyberajú morské špeciality. To nám pomáha v tvorbe politík. Musíme zabezpečiť, aby spotrebitelia mali aj naďalej široký výber kvalitných morských plodov. Preto sme sa zaviazali dosiahnuť udržateľný rybolov do roku 2020,“ uviedol k prieskumu eurokomisár pre životné prostredie, námorné záležitosti a rybárstvo Karmenu Vella.
Podklady k výsledkom Eurobarometra na tému Zvyky spotrebiteľov EÚ v oblasti produktov rybolovu a akvakultúry boli zbierané v júni 2016 metódou osobných rozhovorov.

Súvisiace články

Aktuálne správy