Bratislava vychádza z tieňa Viedne, prívetivosť v službách však stále chýba

Bratislava postupne vychádza z tieňa Viedne či Prahy, viac sa o nej vie, prestáva byť destináciou na jedno popoludnie a počet jej návštevníkov rastie.

Bratislava postupne vychádza z tieňa Viedne či Prahy, viac sa o nej vie, prestáva byť destináciou na jedno popoludnie a počet jej návštevníkov rastie. Vlani do nej zavítalo vyše 823.000 turistov, z toho zhruba tretina domácich a dve tretiny zahraničných. Aj to na dnešnej tlačovej konferencii prezentoval primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Podľa rozprávania návštevníkov i hodnotenia zahraničných novinárov však Bratislave chýba prívetivosť. Nie však tá od ľudí na uliciach, ale od personálu pri poskytovaní služieb.

"Bratislava dosiahla v roku 2012 najvyššie číslo domácich a zahraničných návštevníkov, čo je najlepší rok za uplynulých 20 rokov," uviedol dnes Ftáčnik. Oproti roku 2011 hlavné mesto navštívilo o vyše šesť percent turistov viac a návštevnosť bola vyššia ako v roku 2008, čo sa považuje za jeden z najsilnejších rokov pre cestovný ruch pred začiatkom krízy. "Už sa dostávame na turistickú mapu Európy, dosiaľ som skôr počúval od veľvyslancov, že sa o nás nevie," zdôraznil Ftáčnik.

Podľa primátora by Bratislava mohla mať do troch rokov milión návštevníkov. Ovplyvniť by to mala aj minulý rok vzniknutá Bratislavská organizácia cestovného ruchu (Bratislava Tourist Board – BTB), kde mesto spoločne so súkromným sektorom uvažuje o tom, ako zatraktívniť Bratislavu. Predseda predstavenstva BTB František Stano hovorí, že organizácia sa chce zamerať na tri veci. Všetok historicko-kultúrny turizmus plánuje skryť pod motív Korunovačná Bratislava. "To, čo potrebujeme, nie je mať jedno veľké podujatie za rok, ale produkt, ktorý je celoročný," vysvetlil.
Za najpozitívnejšiu vec v Bratislave je podľa Stana označovaná jej príjemná, menej hektická atmosféra. "Je daná aj menším rozmerom mesta, aj službami, kde sme označovaní ako jedna veľká kaviareň," priblížil. Všetky podujatia, ktoré sa v meste konajú, sú však podľa neho známe len domácim návštevníkom a ťažko sa dostávajú do pozornosti zahraničných. To je druhá vec, ktorú chce BTB zmeniť. "Potrebujeme tiež rozšíriť dĺžku prenocovania, a teda ponúknuť program aj mimo mesta," dodal s tým, že zatraktívniť chce organizácia Divokú vodu v Čunove, Malé Karpaty, Malokarpatskú vínnu cestu či všetko, čo spája Bratislavu s Dunajom. "Dunaj je silná značka vo svete a nemusíme hovoriť o tom, koľko ľudí vie, kde je Bratislava."

Výhodou Bratislavy je podľa Stana to, že je v polohe novej destinácie. "Ak idete do už známeho mesta, tak vás aj menší nedostatok vyruší a možno nabudúce odradí," vysvetľuje. Turistov podľa neho láka na našom hlavnom meste aj gastronómia či prívetivosť ľudí. "Na druhej strane ale s neprívetivosťou služieb," podotkol.

Bratislava tiež už podľa primátora prestáva byť destináciou len na jedno popoludnie. Vlani počet prenocovaní prekročil 1,72 milióna, najviac v čase od mája do októbra. "Priemerná doba, ktorú u nás strávi turista, je viac ako dva dni," podotkol Ftáčnik s tým, že Slováci do hlavného mesta prídu aj na dlhšie.

V Bratislave sa dnes môžu turisti ubytovať v 136 zariadeniach, pričom najviac izieb im ponúkajú trojhviezdičkové hotely. Pred krízou mala Bratislava 59 hotelov, dnes ich je 81. Priemerná cena za ubytovanie v minulom roku klesla o takmer osem percent. Za noc sa priemerne platilo 36 eur. Prevádzkari tak utŕžili vyše 62.500 eur, hlavné mesto vybralo na dani za ubytovanie takmer 2,5 milióna eur, o tri percentá viac ako v roku 2011. Priemerne sú hotely počas roka obsadené na 30 percent.

Briti, Rakúšania, Číňania, Američania, Nemci, Nóri, Rusi i Ukrajinci. Týchto turistov bolo v hlavnom meste vlani viac ako po minulé roky. Do Bratislavy naopak prišlo menej Poliakov, Talianov, Španielov a Fínov. Tých ale v roku 2011 prilákali do hlavného mesta majstrovstvá sveta v hokeji. Na prvej priečke sa konštantne držia Česi. Tých bolo u nás menej len v prvý rok, keď Slovensko zaviedlo euro. "Z psychologického hľadiska sme sa pre nich zdali drahší," vysvetlila dnes Michaela Potočárová, výkonná riaditeľka Bratislavskej organizácie cestovného ruchu. Na druhom mieste sú Nemci a treťom Rakúšania. Celoeurópskym trendom je nárast čínskych turistov, v Bratislave sa ich počet zvýšil o viac než 40 percent.

Súvisiace články

Aktuálne správy