Svetový deň spotrebiteľských práv: Slovákov zaujíma hlavne čo jedia

, Poštová banka; lad

Prieskum ukázal, že Slováci dokážu pri nákupoch triezvo uvažovať a väčšina už na klamlivé ponuky nenaletí. Nakupovanie sa tak zväčša zaobíde bez akýchkoľvek problémov.

Prieskum Eurobarometer  naposledy zisťoval znalosť spotrebiteľských práv u Slovákov, ale aj ostatných Európanov, v závere roka 2011. Podľa výsledkov takmer tretina Slovákov stále svoje spotrebiteľské práva dostatočne nepozná. V rámci únie ale aj napriek tomu patríme medzi tie národy, ktoré sú si svojich spotrebiteľských práv najviac vedomé.

Klamlivá reklama

S neodolateľnými reklamami či ponukami na čokoľvek sa dnes stretávame na každom kroku. A hoci sú také reklamy alebo ponuky, ktoré zákazníkov klamú či zavádzajú, zakázané, vyhnúť sa im úplne nedá. Aj skúsenosť našincov to potvrdzuje, nakoľko vyše polovica Slovákov sa za posledný rok so zavádzajúcimi alebo klamlivými reklamami, ponukami či vyhláseniami stretla. V porovnaní s Európskou úniou tak máme o niečo viac negatívnych skúseností. „Slováci aj Európania však dokážu triezvo uvažovať a väčšina, až 82 % z nich, na takéto ponuky nenaletí,“ hovorí Eva Sadovská, analytička Poštovej banky. „A ak už aj na nejaký problém natrafíme, nebojíme sa ozvať alebo sťažovať u predávajúceho,“ dodáva. V prípade nejakého problému sklopí uši a zostane ticho iba 6 % opýtaných Slovákov.

Viem, čo jem

Vysoká úroveň bezpečnosti nielen potravín, ale aj iného spotrebného tovaru, je jednou z hlavných zásad pri ochrane spotrebiteľa. Zrejme aj nepríjemné kauzy škodlivých látok obsiahnutých v potravinách či kozmetike na pultoch v obchodoch robia ako Slovákov tak aj iných Európanov skeptickejšími. Podľa výsledkov Eurobarometer si približne štvrtina z nich myslí, že značné množstvo či už potravinových alebo nepotravinových výrobkov je škodlivé.

Slovákov zaujíma, čo jedia a zaujíma ich to dokonca viac ako ktorýkoľvek iný národ EÚ. Podľa aktuálnejšieho prieskumu Eurobarometer  zverejneného vo februári 2013 sa na zloženie potravinových výrobkov pri ich nákupe pozerá až 88 % Slovákov. Za nami v tesnom závese nasledujú a o ingrediencie sa vo veľkej miere zaujímajú aj naši susedia Česi a Poliaci, ale aj južania zo Španielska a Grécka. Naopak, zloženie potravín na etiketách najmenej študujú Holanďania. „Záujem o zloženie potravín v súboji s ich cenou aj naďalej prehráva a Slováci sa tak v konečnom dôsledku rozhodujú viac na základe sumy uvedenej na cenovke kupovaného výrobku ako na základe jeho kvality,“ tvrdí Sadovská. Dve tretiny Slovákov venujú pozornosť aj zloženiu kozmetiky a hračiek. Polovica z nás sa ale zaujíma aj o to, z čoho sa skladajú čistiace prostriedky alebo oblečenie. O niečo menej pozornými sme už pri nákupoch farieb či nábytku.

15. marec je Svetový deň spotrebiteľských práv. To, že „všetci sme spotrebitelia“, vyhlásil ešte v roku 1962 prezident USA J. F. Kennedy vo svojej deklarácii a už vtedy v nej predložil 4 základné práva spotrebiteľov. K tým sa postupne pridávali ďalšie a dnes už po celom svete existujú celé sady zákonov zaoberajúcich sa právami a ochranou spotrebiteľov.
 

Súvisiace články

Aktuálne správy