Figeľ podľa rezortu dopravy o ceste R9 zavádza

Ministerstvo dopravy zarazili vyjadrenia predsedu KDH a predošlého ministra dopravy Jána Figeľa, ktorý označil za potrebnú výstavbu rýchlostnej cesty R9 na severovýchode Slovenka. Ak by to podľa rezortu myslel naozaj vážne, začal by s prípravou cesty.

Predošlý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) podľa súčasného vedenia rezortu o rýchlostnej ceste R9 na severovýchode Slovenska zavádza. Ministerstvo dopravy zarazili vyjadrenia predsedu KDH, ktorý v utorok v Prešove označil za potrebné vybudovanie spomínanej cesty od Prešova cez Hanušovce nad Topľou, Vranov nad Topľou, Humenné, Sninu až k hranici s Ukrajinou pri Ubli.

„Ak pán Figeľ naozaj svoje dnešné slová myslel vážne, pravdepodobne zabudol na svoju prácu počas pôsobenia na ministerstve dopravy, keď sám dal tomuto nejasnému ideovému zámeru červenú. Ak by to bývalý minister dopravy myslel s cestou R9 naozaj vážne, zahájil by jej prípravu,“ reagovalo ministerstvo dopravy. Odpoveď, prečo cestu R9 nezačala minulá vláda pripravovať, je podľa neho možné nájsť v diaľničnom programe, ktorý schválila predošlá vláda minulý rok v júli. Ministerstvo uviedlo, že v programe sa jasne uvádza, že uvedená rýchlostná komunikácia nie je ideálnym riešením dopravnej situácie v regióne. „V tejto súvislosti sa javia dnešné vyjadrenia predsedu KDH ako farizejské naháňanie lacných politických bodov,“ dodal rezort dopravy.

Figeľ na výjazde KDH v Prešovskom kraji uviedol, že jeho rozvoj vidí v cestovnom ruchu a budovaní rýchlostnej cesty R9, ktorá mala nadviazať na variant R4 okolo Domaše. Predseda KDH s rozvojom cestovného ruchu spája aj budovanie cestnej infraštruktúry. Nespochybnil, že prioritou je dostavba diaľnica D1, no po nej majú nasledovať rýchlostné cesty, ktoré znamenajú dostupnosť, obslužnosť a napojenia slabých regiónov na silnejšie centrá. Ak sa toto nenaplní, tendencia z hľadiska ekonomického a sociálneho rozvoja bude zlá.

„Nie je cieľom, aby ľudia z východu Slovenska chodili za prácou do zahraničia alebo na západ krajiny, ale aby tu vznikali pracovné príležitosti, vrátane nových investícií,“ povedal Figeľ. To, čo platí o cestnej infraštruktúre, platí podľa neho aj o železnici. Nové vlaky, rýchlejšie, modernejšie a kvalitnejšie spoje sú rovnako dôležité. Figeľ volá po zákone o verejnej doprave, ktorý by rozumným spôsobom spojil verejný záujem tak, aby štát nedotoval dvakrát tú istú trasu, ale raz jeden typ dopravy, ktorý pomôže ľuďom cestovať bezpečne a kvalitne za prácou aj oddychom.

Ministerstvo dopravy považuje za najvhodnejšie riešenie pre región preložku ciest prvej triedy mimo obývaného územia. „Doprava po nich tak bude plynulejšia, komfortnejšia a hlavne bezpečnejšia pre obyvateľov. Preložka ciest prvej triedy je najvhodnejšou alternatívou, pretože je oveľa menej nákladná a obyvatelia regiónu z nej budú ťažiť oveľa skôr,“ tvrdí ministerstvo. To už pracuje na prípravách preložky existujúcich ciest prvej triedy č. 18 a č. 74, aby minimálne zasahovala do obývaných území a doprava v regióne bola plynulejšia a bezpečnejšia. Predpokladaná dĺžka preložky je 105 kilometrov.

„Momentálne sa pripravuje dokumentácia na územné rozhodnutie, napríklad pre južný obchvat Vranova nad Topľou, ale aj úseky Brekovom a Humenným či Sninou a Kolonicou. Na úsek Nižný Hrabovec – Petrovce nad Laborcom v dĺžke 15 kilometrov už bola spracovaná dokumentácia a prebieha proces prípravy územného rozhodnutia. S výstavbou všetkých úsekov sa začne v najbližších rokoch,“ uzavrel rezort dopravy.

Podpredseda KDH Ján Hudacký zdôvodnil potrebu výstavby cesty R9 tým, že ministerstvo použilo ako argumentáciu na zastavenie tohto projektu nedostatočnú intenzitu dopravy, pričom uvádzali staré čísla. Cesta R9 by podľa neho mala kladný vplyv aj na napĺňanie priemyselných parkov vo Vranove nad Topľou, Humennom a Medzilaborciach, dostupnosť z Medzilaboriec do Sniny.

Súvisiace články

Aktuálne správy