Železničný tender musí byť znovu vyhodnotený

Úrad pre verejné obstarávanie zrušil rozhodnutie Železníc Slovenskej republiky o výsledku vyhodnotenia splnenia podmienok účasti uchádzačov a ich ponúk v tendri na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá. ŽSR musia znovu vyhodnotiť splnenie podmienok účasti do 30 dní od doručenia rozhodnutia úradu.

Viac ako dva roky trvajúci železničný tender na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá sa ďalej predlžuje. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) musia verejnú súťaž opäť posúdiť. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zrušil rozhodnutie ŽSR o výsledku vyhodnotenia splnenia podmienok účasti uchádzačov a ich ponúk. „A súčasne nariadil kontrolovanému znovu vyhodnotiť splnenie podmienok účasti vo verejnej súťaži do 30 dní odo dňa doručenia tohto rozhodnutia,“ informoval vo štvrtok agentúru SITA hovorca ÚVO Branislav Zvara s tým, že úrad tak rozhodol ešte 17. februára.

Úrad zdôvodnil rozhodnutie zabezpečením vykonateľnosti rozsudku Krajského súdu v Bratislave z 29. septembra minulého roku. Súd vtedy zrušil ako nezákonné rozhodnutie úradu, ktorý vlani v marci nariadil ŽSR zrušiť spomínaný tender a vrátil mu vec na ďalšie konanie. Rozsudok nadobudol právoplatnosť vlani 11. novembra, keďže Najvyšší súd SR zamietol odvolanie TSS Grade. Najnovšie rozhodnutie úradu podľa Zvaru nesúvisí s kontrolou tendra, ktorú inicioval vlani 27. decembra.

Trnavská firma TSS Grade spochybňovala priebeh súťaže, žiadala jej opätovné vyhodnotenie a poukázala na rozpor v referenciách, ktoré v tendri použil uchádzač s najlacnejšou ponukou. Skupina Skanska navrhla vykonanie prác za najnižšiu cenu, a to okolo 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, a TSS Grade predložila druhú najlacnejšiu ponuku za takmer 245 mil. eur. Pôvodná predpokladaná cena prác bola vyše 296 mil. eur.

„Všetky referencie, ktoré predložila Skanska na základe požiadaviek ŽSR, boli relevantné. Riadne preukazovali technickú spôsobilosť realizovať danú stavbu a ŽSR ich správnosť potvrdili,“ uviedla v stanovisku pre agentúru SITA riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová. „Po dvoch rokoch opäť vyhodnocovať už x-krát skontrolovaný a vyhodnotený tender je veľkým precedensom s jednoznačným signálom. Pre každého súdneho človeka zo stavebného biznisu je absolútnym nezmyslom, že Skanska nemá dostatočné referencie na realizáciu tejto stavby,“ uzavrela Dobišová.

TSS Grade rozhodnutie úradu, naopak, privítala. „Nakoľko na porušovanie zákona pri tejto významnej štátnej zákazke upozorňujeme dlhodobo. Sme presvedčení, že ak sa niektorí účastníci súťaže dopustili machinácií v súťaži, mali by znášať trestnoprávne následky,“ povedala hovorkyňa TSS Grade Michaela Kroková. Úrad podľa trnavskej firmy v rozhodnutí poukázal na viaceré závažné pochybenia v súťaži.

Trnavská firma si myslí, že tieto pochybenia mohli mať za následok, že jeden z uchádzačov v tendri nemal od samého začiatku v súťaži figurovať pre podozrenie z falšovania referencií. „Zároveň ponúkol cenu, ktorá je špekulatívna, a nie konečná. Tieto pochybenia aktuálne skúma aj Úrad boja proti korupcii,“ uviedla ďalej TSS Grade. Vzhľadom na hrozbu, že Slovensko stratí stovky miliónov eur z európskych fondov, spoločnosť očakáva, že ŽSR sa pri prehodnocovaní súťažných ponúk zachovajú konštruktívne a nebudú celý proces ďalej predlžovať. „Už dnes totiž reálne hrozí, že časť peňazí na tento dôležitý projekt môže prepadnúť,“ dodala Kroková.

Stavebné práce na železničnej trati Zlatovce – Trenčianska Teplá majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava a trvať majú tri roky a štyri mesiace. Ak tender neskončí a práce nezačnú do leta, respektíve nebudú ukončené v roku 2015, bude ohrozené využitie európskych zdrojov na financovanie tohto projektu v terajšom programovom období.

ŽSR sa k rozhodnutiu úradu zatiaľ nechceli vyjadriť s tým, že tak spravia na budúci týždeň. Už skôr však informovali, že čerpanie eurofondov pre tento projekt nie je ohrozené, pretože pripravili náhradné projekty. Ide o tender na modernizáciu trate Beluša – Púchov, v ktorom ŽSR už vyhodnocovali ponuky, a nedávno vyhlásili súťaž na obnovu trate Považská Teplá – Žilina.

Súvisiace články

Aktuálne správy