Zemný plyn je zlatá baňa

Z prepravy skvapalneného zemného plynu LNG sa stáva lukratívny biznis.

 Tankery prepravcov však musia zmeniť kurz a zamieriť na východ. Poplatky za prenájom lodí na prepravu tohto paliva rastú už tretí rok v rade, hnané na hor najmä rastúcim japonským dopytom, ktorý chce zaplátať dieru po jadrovej energii. Poplatok za prenájom tankeru na prepravu LNG za deň vzrástol z 43 663 USD v roku 2010 na 97 630 USD v roku 2011. Tento rok by pritom výška poplatku mohla vzrásť až na 147 000 USD.

Krajina sa snaží nahradiť výpadok energie po odstavení jadrovej elektrárne Fukušima Dai-Ichi zničenej zemetrasením a následnou tsunami v marci 2011. Minuloročná katastrofa znížila kapacitu jadrovej energetiky Japonska až o 90 percent a keďže sa v krajine nenachádzajú takmer žiadne prírodné zdroje energie, ktoré by jadro mohli nahradiť javí sa rastúci import LNG ako jedna z mála alternatív. V porovnaní s inými zdrojmi však zemný plyn v súčasnosti najviac ťaží najmä z jeho nízkej ceny, ako aj nových technológií, s využitím ktorých je jeho skvapalňovanie stále lacnejšie. Od júna 2011 sa cena plynu prepadla až o takmer 56 percent, čomu napríklad rastúca cena ropy absolútne nemôže konkurovať.

Rastúci záujem zo strany Japonska tak neteší len prepravcov, keďže na svoje si prídu aj obchodníci s touto komoditou. V rámci sveta došlo jeho vplyvom k výraznému pokriveniu cenovej hladiny, čo vyústilo do situácie, kedy sa milión britských termálnych jednotiek (MMBtu) nigérijského LNG predávalo v januári za 8.87 USD v Spojenom kráľovstve a za 17,12 USD v Japonsku. Po započítaní prepravy a nákladov na spätnú premenu LNG na plyn bol čistý zisk z predaja LNG 7,17 USD v Spojenom kráľovstve a 13,64 USD v Japonsku. Podľa analytikov by mohlo k vyrovnaniu cien na svetovom trhu dôjsť až v horizonte piatich rokov a bude závisieť aj od schopnosti prepravcov zvýšiť kapacity na prepravu LNG. Dopyt po LNG už teraz výrazne prevyšuje ponuku a mal by aj naďalej rásť. V súčasnosti má Ázia 60 percentný podiel na svetovom dopyte a podľa Barclays by mal v tomto roku vzrásť až o 10,2 milióna ton a to aj vplyvom klesajúceho indonézskeho vývozu, ktorý sa neustále znižuje z dôvodu rastúceho domáceho dopytu.

Súvisiace články

Aktuálne správy