Nižší rating je podľa ŽSR následkom zhoršenia hodnotenia SR

Štátny správca železničnej infraštruktúry tvrdí, že jeho rating sprostredkovane ovplyvňuje to, že je špecifickou právnou osobou, ktorá spravuje majetok vo vlastníctve štátu na činnosti vo verejnom záujme. Železnice Slovenskej republiky tým reagovali na ich zhoršené hodnotenie ratingovou agentúrou Moody's.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) považujú zníženie svojho ratingu agentúrou Moody’s za následok zníženia ratingu Slovenska v rámci zhoršenia hodnotenia viacerých krajín eurozóny. Štátny správca železničnej infraštruktúry je totiž špecifickou právnou osobou, ktorá spravuje majetok vo vlastníctve štátu na činnosti vo verejnom záujme, čo sprostredkovane ovplyvňuje jeho rating. „Základné hodnotenie bonity (BCA), čo predstavuje samostatnú finančnú silu ŽSR, ostáva nezmenené na hodnote 10 na stupnici od 1 do 21, kde 1 predstavuje najnižšie riziko a hodnota 10 je zodpovedajúca ratingu na úrovni Baa3,“ informovali ŽSR v piatok agentúru SITA.

Medzinárodná ratingová agentúra Moody’s 16. februára znížila dlhodobé úverové ratingy Slovenského plynárenského priemyslu, a.s. a Železníc Slovenskej republiky zo stupňa A1 na úroveň A2 a ich výhľad zmenila na negatívny. Agentúra znížila aj dlhodobý lokálny rating ŽSR a Letových prevádzkových služieb, š.p. z Aaa na Aa1. Stalo sa tak po tom, čo agentúra 13. februára zhoršila hodnotenie Slovenskej republiky zo stupňa A1 na A2 a dlhodobému úverovému ratingu krajiny pridelila negatívny výhľad. Zhoršený rating a negatívny výhľad SR môže mať podľa Moody’s negatívny dopad aj na ďalšie slovenské spoločnosti v sektoroch energetiky a infraštruktúry, ktoré v súčasnosti preveruje.

„V týchto dňoch ešte ŽSR finálne zostavujú konečné finančné výkazy za rok 2011,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková s tým, že ešte podliehajú práve trvajúcemu auditu a vedenie spoločnosti ani správna rada ich ešte neschválili. „ŽSR s veľkou pravdepodobnosťou dosiahli výrazne nižšiu stratu oproti plánovanej strate 193 mil. eur, pričom sa v súčasnosti ešte vyhodnocuje Zmluva o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry a prípadné účtovanie pohľadávky voči štátu za nepokryté náklady,“ dodala Pavliková.

ŽSR považujú za dôležitý medzník v hospodárení aj tento rok, v ktorom sa zaviazali hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom. Štát sa pritom zaviazal uhradiť podniku 270 mil. eur na ekonomické oprávnené náklady pri správe železničnej infraštruktúry. ŽSR si pre splnenie tohto cieľa vytvorili podľa Pavlikovej veľmi dobré predpoklady už v minulom roku ozdravujúcimi opatreniami.

V rámci realizácie ozdravovacieho programu vlani ŽSR uvoľnili takmer 1 900 zamestnancov. Z organizačných dôvodov pritom odišlo okolo 1 200 ľudí a koncom uplynulého roka mala spoločnosť 15 tis. pracovníkov. Podľa plánu revitalizácie mala spoločnosť prepustiť celkom 2 700 z pôvodných 17 tis. zamestnancov. ŽSR ušetrili na mzdách uvoľnených pracovníkov okolo 8,9 mil. eur, pričom na odstupnom a odchodnom im vyplatili 5,3 mil. eur.

ŽSR očakávajú, že rok 2011 uzavrú so stratou 113,08 mil. eur. V porovnaní s plánovanou stratou 193,08 mil. eur je to o 80 mil. eur menej. Dôvodom nižšej straty je to, že štát uhradil správcovi železničnej infraštruktúry na jej prevádzku miesto plánovaných okolo 119,5 mil. eur dodatočne spomínaných 80 mil. eur. V tomto roku plánujú ŽSR vyrovnané hospodárenie, pričom náklady i výnosy by mali dosiahnuť 495,71 mil. eur.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení podniku. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane tratí a staníc.

Súvisiace články

Aktuálne správy