Úsek D1 Turany – Hubová chce NDS rozdeliť na dve časti

Plánovanú diaľnicu D1 Turany - Hubová plánuje Národná diaľničná spoločnosť, a.s. rozdeliť na dva úseky. Súťaž na stavbu úseku Turany - Kraľovany by chcela začať ešte v lete tohto roka po dohode s Európskou komisiou. Výstavba úseku Kraľovany - Hubová závisí od spracovania dodatočného posúdenia vplyvov diaľnice na územie Natura 2000 a jeho následného komplexného prerokovania s verejnosťou.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. uvažuje rozdeliť plánovanú výstavbu 13,5 kilometrového úseku diaľnice D1 Turany – Hubová na dve časti. Úseky Turany – Kraľovany a Kraľovany – Hubová by sa tak stavali samostatne. Dôvodom tohto zámeru je neuzavreté posúdenie dopadov stavby diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom na chránené územia Malej a Veľkej Fatry.

Súťaž na prvý z úsekov D1 Turany – Kraľovany chce NDS začať ešte v lete tohto roka, podmienkou je však dohodnúť sa s Európskou komisiou. Začatie tendra na druhý úsek Kraľovany – Hubová závisí od spracovania dodatočného posúdenia vplyvov diaľnice na územie Natura 2000 a jeho následného komplexného prerokovania s verejnosťou. „Tento proces, myslím si, bude trvať minimálne ešte asi pol roka. Úsek je tak veľmi náročný, že keby sme ho už dnes mali vo verejnom obstarávaní, nestihneme ho v rámci Kohézneho fondu. Pokiaľ bude dobrá vôľa na všetkých stranách, v polovičke tohto roka budeme mať dohodu s Európskou komisiou a pravdepodobne úsek Turany – Hubová rozdelíme na dva úseky,“ povedala v utorok na stretnutí s médiami investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová.

Rozdelenie plánovanej diaľnice podľa nej umožní financovať výstavbu úseku Turany – Kraľovany z eurofondov ešte v terajšom sedemročnom programovom období. „Polovicu by sme stihli a začali by sme to obstarávať. Ten úsek je priamo napojený na úsek vo výstavbe Dubná Skala – Turany,“ uviedla ďalej Chomová. Úsek diaľnice od križovatky Kraľovany po križovatku Hubová, kde sú plánované dva tunely – Rojkov a Havran – sa podľa nej už nedá financovať z eurofondov v súčasnom programovom období do roku 2013. „Musíme hľadať iné zdroje financovania, alebo financovať v ďalšom programovom období,“ dodala Chomová.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po rokovaní s eurokomisárom pre životné prostredie Janezom Potočnikom 20. januára informoval, že cieľom je začať verejné obstarávanie na stavbu D1 Turany – Hubová v lete tohto roka v súlade s národnou i európskou legislatívou. Opatrenia súvisiace s opätovným posúdením odhadol na približne 8 mil. eur. „Dodatočné posúdenia vplyvov na životné prostredie musia byť vykonané podľa zákona takým spôsobom, ktorý by obstál pred akýmkoľvek expertom alebo iným posúdením,“ uviedol Figeľ. Podľa ministra životného prostredia Józsefa Nagya, po opätovnom posúdení a po prijatí zmierňujúcich kompenzačných opatrení sa dá v projekte pokračovať. „Dôležité však je, aby boli všetky tieto opatrenia vykonané a aby sa k nim mohli všetci vyjadriť,“ dodal Nagy. Medzi takéto opatrenia radí napríklad vyriešenie problému s pohybom veľkých šeliem po tomto území, ochranou vtákov a netopierov, pre ktoré bude potrebné postaviť farebné steny, aby zvieratá do nich nenarážali.

Slovenskí ochranári tvrdia, že výstavba povrchového variantu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová nemôže vyhovieť podmienkam európskej smernice o ochrane biotopov. Práve splnením týchto podmienok podmieňuje Európska komisia vyplatenie druhej časti pôžičky z Európskej investičnej banky (EIB). Podľa ochranárov je schválený povrchový variant diaľnice v rozpore so smernicou, ktorá dovoľuje výstavbu na územiach Natura 2000 len v prípade, že neexistuje alternatívne riešenie. Ochranári však upozorňujú na alternatívny variant s tunelom Korbeľka.

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany – Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období. Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar tohto roka. Komplikovaná situácia s plánovaným úsekom diaľnice Turany – Hubová bola spolu s vysokými nákladmi jedným z dôvodov zastavenia prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP). Bez uvedeného úseku totiž nemohla začať ani výstavba ďalších štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne spolu zahrnuté v projekte.

Súvisiace články

Aktuálne správy