Strojvodcovia zvažujú štrajk, ak nesplnia ich požiadavky

Federácia strojvodcov žiada ministra dopravy Jána Figeľa a tri štátne železničné spoločnosti splniť osem ich požiadaviek týkajúcich sa fungovania železničného sektora.

Správa „DOPRAVA: Strojvodcovia zvažujú štrajk, ak nesplnia ich požiadavky,“ doplnená o vyjadrenie ministerstva dopravy vo štvrtom odseku.

BRATISLAVA 13. februára (SITA) – Federácia strojvodcov SR nevylučuje nátlakové akcie, vrátane štrajku, ak Ministerstvo dopravy SR a štátne železničné spoločnosti nezabezpečia splnenie ich ôsmich požiadaviek týkajúcich sa fungovania železničného sektora. Ako v pondelok na stretnutí s médiami uviedol prezident Federácie strojvodcov Milan Hošták, v ten istý deň odovzdali zoznam svojich požiadaviek na ministerstve dopravy, pričom ich adresovali osobne ministrovi Jánovi Figeľovi. „Nevylučujeme štrajk,“ povedal Hošták. Odborové združenie rušňovodičov napríklad žiada od 20. februára zaviesť transparentný systém kontroly všetkých dopravcov v železničnej doprave, ako aj to, aby Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a s. a Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. od toho istého dátumu už neuplatňovali dohody o prácach vykonaných mimo pracovného pomeru na činnosť rušňovodiča. Strojvodcovia zároveň chcú, aby všetky tri železničné spoločnosti, teda aj Železnice SR, od 20. februára akceptovali zdravotnú spôsobilosť rušňovodiča získanú u ktorejkoľvek z nich. Cargo by podľa nich pritom malo zostať národným a strategickým železničným dopravcom.

„O požiadavkách sme hovorili už dávno, niektoré sú staré už päť rokov, ale nie je hlavne politická ochota ich riešiť. Nech to riešia tí, ktorí sú pri moci a problém riešiť môžu a majú,“ povedal Hošták. Pripomenul, že viaceré z terajších požiadaviek strojvodcovia vzniesli ešte v apríli minulého roka po schválení programu revitalizácie železničných spoločností. Ministerstvo dopravy ich však podľa neho neriešilo, a preto vlani v máji zorganizovali štrajk na železnici. „Niektoré požiadavky sa opakujú, ale niektoré sú novšie. Týždeň na ich splnenie, to neznamená, že je to termín šibeničný,“ dodal šéf odborov medzi rušňovodičmi. List s požiadavkami strojvodcov dostali popri ministrovi dopravy na vedomie aj generálni riaditelia železničných spoločností.

Strojvodcovia žiadajú Figeľa aj o to, aby v Zmluve o dopravných službách vo verejnom záujme medzi ministerstvom a osobným železničným prepravcom z decembra 2010 zabezpečil zrušenie článku, ktorý sa venuje čiastočnému zadávaniu dopravných služieb do verejnej súťaže a garancii objednaných dopravných výkonov. Aj v tomto prípade uviedli termín do 20. februára. Rušňovodiči tiež chcú, aby bola vyvodená zodpovednosť osôb, u ktorých je podozrenie, že s majetkom železničných firiem nakladali nehospodárne, alebo svojim konaním to umožnili. Zodpovednosť by podľa nich mala byť vyvodená aj za dôsledky poskytnutia pôžičky pre Cargo v objeme 166 mil. eur z roku 2009. Hošták ďalej uviedol, že činnosť zahraničných dopravcov v železničnej doprave by mala byť umožnená len v prípade splnenia reciprocity so slovenským dopravcom a v rámci interoperability za dodržania podmienok európskej smernice z roku 2005.

Federácia strojvodcov podľa ministerstva dopravy dosť nešťastne vstúpila do predvolebnej kampane. Niektoré z požiadaviek rušňovodičov označil rezort za úplne absurdné, napríklad vyvodenie zodpovednosti za pôžičku pre Cargo od vlády Roberta Fica. „To snáď nemyslia vážne. Navyše, ak Federácia strojvodcov mlčala, keď Ficova vláda túto nehoráznu likvidačnú akože pôžičku Cargu dala. Vyvodiť zodpovednosť voči Ficovi sa dá len vo voľbách, a nie rozhodnutím súčasného vedenia ministerstva, ktoré Cargo dáva do poriadku a ozdravuje,“ reagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Ministerstvo odporúča strojvodcom, aby sa poradili s právnikom pred tým, ako formulujú svoje požiadavky. „Niektoré požiadavky sa totiž týkajú Úradu pre reguláciu železničnej dopravy, do ktorého konania štát na základe slovenskej a európskej legislatívy nesmie zasahovať. Iné sú zase v rozpore so smernicami a nariadeniami Európskeho spoločenstva a Európskej únie,“ dodal Krajčovič.

Vedenie Federácie strojvodcov podľa jej lídra má o ďalšom postupe rozhodnúť 21. februára, po uplynutí termínu na splnenie polovice požiadaviek. „Vyhodnotíme, ktoré požiadavky boli, ktoré neboli splnené, aké budú odpovede, ak budú. A potom podľa toho rozhodneme čo ďalej,“ uviedol ďalej Hošták. Predseda Rady Federácie strojvodcov Dušan Kaša si myslí, že ich požiadavky sú splniteľné a ich cieľom je bezpečnosť v železničnej doprave. „Predpokladáme, že požiadavky sú splniteľné zo strany tých, na ktorých sú smerované. Dlhé obdobie upozorňujeme na veci, ktoré sú zahrnuté v našich požiadavkách. Nemal by byť problém,“ povedal Kaša.

Kompetentní podľa neho hovoria, že ich požiadavky budú riešiť, ale doteraz sa tak nestalo. Bezpečnosť v železničnej doprave je podľa neho ohrozovaná napríklad tým, že okrem dvoch štátnych dopravcov nie je známe, kto iný vykonáva dopravu. „To je tak ohrozená bezpečnosť dopravy, že…Proste je problém. Nechceme čakať až dovtedy, kým problém prepukne v nehodu, ktorá bude mať za následok ohrozenie životov a zdravia zamestnancov a cestujúcej verejnosti,“ dodal Kaša. Zodpovední by podľa neho mali zodpovedať, prečo ich požiadavky neakceptovali a prečo to trvá tak dlho.

Federácia strojvodcov a Federácia vlakových čiat vyhlásili štrajkovú pohotovosť vlani 29. decembra. Prezident Federácie strojvodcov Milan Hošták to zdôvodnil ich nespokojnosťou so sociálnym dialógom v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. a Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s., ako aj nerešpektovaním odborárov. Kolektívnu zmluvu v Cargu na tento rok obe federácie nepodpísali, lebo sa podľa nich nemohli zúčastniť na záverečnom kole vyjednávania. Na ňom sa vedenie firmy dohodlo s deviatimi z jedenástich odborových zväzov na raste platov o 2 % s účinnosťou od 1. januára tohto roka. Vlakové čaty a strojvodcovia neuspeli s návrhom na zvýšenie príplatku za prácu v sťaženom pracovnom režime z 0,05 eura na 0,25 eura za hodinu. Podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní sa môže zamestnávateľ dohodnúť s odborovými zväzmi, zastupujúcimi väčšinu zamestnancov. Cargo tvrdí, že deväť centrál, s ktorými sa dohodlo, zastupuje väčší počet zamestnancov ako ostatné dve federácie, a uzavretá kolektívna zmluva je v súlade so zákonom.

Súvisiace články

Aktuálne správy