Spotify má už 50 miliónov predplatiteľov, prečo je stále stratová?

, QZ Foto: SITA/AP

Spotify je služba na streamovanie hudby. Druhého marca oznámila, že má už 50 miliónov platiacich zákazníkov, čo je viac ako dvojnásobok konkurencie Apple Music. Predstavuje to nárast o 25 % oproti číslam publikovaným pred pol rokom.

Spotify je na trhu už 9 rokov. V júni 2015 ohlásila 20 miliónov platiacich predplatiteľov, V marci 2016 30 miliónov a 40 miliónov v septembri 2016. Súčasných 50 miliónov naznačuje mierne spomalenie rastu, ale stále ide o pôsobivý, priebežný nárast. Niet dôvodu sa obávať, že odvetvie streamingu dosiahlo bod saturácie. Prispôsobením sa požiadavkám užívateľov sa podarilo vybudovať základňu verných platiacich predplatiteľov po celom svete. Konkurencia bledne závisťou a snaží sa obchodný model napodobiť. Spoločnosť je v súčasnosti ocenená na 8,5 miliárd dolárov.

Otázka ale znie, prečo je stále stratová?

Najnovšie údaje ukazujú, že aj keď mala firma rekordné tržby, v roku 2015 2,18 miliardy dolárov, strata predstavovala 194 miliónov. Za tým stoja dva hlavné dôvody. Veľa investuje a málo si účtuje.

Ako on-demand hudobný bufet musí Spotify pravidelne platiť za licencie pre svoje knižnice v ktorých sústreďuje asi 30 miliónov skladieb. Autorské práva umelcov sú dosť drahé, odkroja si ohromujúcich 80 % cash flow spoločnosti. Výnosy od užívateľov nestačia. Dnes za službu zaplatí v USA užívateľ mesačne 9,99 dolára, zhruba ekvivalent aj po celom svete. No a apotom sú tu užívatelia, ktorí majú službu zdarma, ale prerušovanú reklamou. Prémioví platiaci odberatelia služby prestavujú len asi 30 % celkovej užívateľskej základne Spotify, väčšina ľudí hudbu stále počúva zdarma.


Získať 50 miliónov platiacich predplatiteľov je pôsobivý výkon. To naznačuje, Spotify má stále priestor pre rast, a vytvára dobré podmienky pre jeho eventuálne, už dlho odkladané IPO. Očakáva sa, že prvotné uvedenie na burzu by už mohlo byť v tomto roku, prípadne budúcom. Ale čísla samotné nehovoria nič o udržateľnosti stále neistého obchodného modelu streamovacej spoločnosti.

Súvisiace články

Aktuálne správy