Občania by si mali vždy finančného agenta dôkladne preveriť

V čase nízkych úrokov na hypotékach či možného zdraženia poistiek od budúceho roka, sa môžu ľudia častejšie obracať s prosbou o radu na finančných odborníkov.

V čase nízkych úrokov na hypotékach či možného zdraženia poistiek od budúceho roka, sa môžu ľudia častejšie obracať s prosbou o radu na finančných odborníkov. Dôležité je však si vybrať toho správneho.
Zákon v súčasnosti rozpoznáva finančného agenta, sprostredkovateľa a poradcu. Rozoznať ich nemusí byť pre klienta práve najjednoduchšie. "Samostatní finanční agenti majú oprávnenie spolupracovať s viacerými finančnými inštitúciami, akými sú banky, poisťovne, obchodníci s cennými papiermi či správcovskými spoločnosťami. Bez obmedzenia," vysvetľuje generálna tajomníčka Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) Darina Huttová s tým, že musia prejsť skúškami asociácie a ich odbornosť garantuje aj Národná banka Slovenska (NBS).
Finanční sprostredkovatelia pracujú iba pre jednu inštitúciu. "Sú teda schopní a oprávnení ponúkať občanom produkty jedinej inštitúcie. Obvykle fungujú ako viazaní finanční agenti," spresňuje Huttová. Za služby sprostredkovateľov ani agentov klienti neplatia, odmenu dostávajú od finančnej inštitúcie, ktorej produkt si klienti vyberú. Rovnako musia mať oprávnenie od NBS, aby mohli podnikať v odbore.
Finančný trh pozná aj kategóriu finančný poradca, kde si klient za rady platí sám. Nezávislé finančné poradenstvo však na Slovensku podľa AFISP stále nefunguje v potrebnom rozmere. "Slovenskí klienti si nemajú schopnosť objednávať tento druh služby a nie sú ani dostatočne finančne pripravení platiť si nezávislé poradenstvo pre prípad riešenia vlastných finančných potrieb," hovorí Huttová.
Ak sa občania rozhodnú dať si poradiť, mali by si agenta či sprostredkovateľa poriadne preveriť. "Všetci agenti sú registrovaní NBS a práve registrácia je dôkazom o oprávnenosti podnikať vo finančnom sprostredkovaní," zdôrazňuje Huttová. Taktiež by sprostredkovateľ nemal tajiť svoju identitu a predstaviť poriadne organizáciu, pre ktorú pracuje.
Podľa Huttovej je dôležité aj to, aby klienta agent nepresviedčal nasilu o výhodnosti produktu a dostatočne ho vysvetlil. "Profesionálne pripravený agent je rozoznateľný v prvom rade tým, že poskytne sprostredkovanie finančného produktu až na základe poznania potrieb a znalostí občana," tvrdí Huttová s tým, že taktiež by mal mať agent aj dobré referencie.
Dôležité je tiež, aby klientovi vybral vhodné finančné produkty. Každé uzatvorenie zmluvy totiž predstavuje pre človeka finančný záväzok. "Výška platieb musí zodpovedať finančným možnostiam klienta, nesmie byť sprostredkovaný produkt, ktorý klient nedokáže hradiť vzhľadom na jeho príjmy," dodáva Huttová.

Súvisiace články

Aktuálne správy