Ako dokážu autá na elektrický pohon zvýšiť cenu ropy

, Business Insider Foto: YT/bloomberg;TASR/AP

Vzostup elektromobilov bude mať rozsiahle dôsledky pre ceny ropy. Možno si myslíte, že viac automobilov na cestách s pohonom na batérie sa odrazí zníženým dopytom po rope. Niečo také sa ale dá očakávať len v dlhodobom horizonte. V tom krátkodobom by naopak elektromobily mohli viesť k prudkému nárastu cien ropy.

"Elektromobily budú niečo, čo naozaj bude mať vplyv na rast dopytu po rope v budúcom desaťročí, ja si vlastne myslím, že by mohli mať vplyv na udržanie vyššej ceny ropy po dlhší čas od konca tohto desaťročia,“ povedal Dwight Anderson, legendárny komoditný investor a spoluzakladateľ hedžových fondov Ospraie Management v rozhovore pre  RealVisionTV zverejnenom začiatkom tohto mesiaca..

Ako hlavný argument vyzdvihuje, že veľkí ropní producenti dodávajú 100 až 500 tisíc barelov denne, vďaka projektom čo ich stáli miliardy dolárov a trvalo roky, kým sa tento priemysel rozvinul do dnešnej podoby. Ak by neboli presvedčení, že dlhodobý dopyt po rope bude pokračovať, a že by došlo k poklesu kvôli vzostupu elektrických vozidiel, asi by do týchto projektov toľko neinvestovali.

Kedy by potenciálne mohlo nastať, že by dodávky ropy klesli kvôli elektromobillom Anderson povedal. "Do konca tohto desaťročia sa upierajú pohľady ropných manažérov, elektromobily dnes len začínajú, bude to ešte nejaký čas trvať, kým sa stanú ekonomicky konkurencieschopnejšími, a začnú získavať väčší podiel. To by mohlo mať vplyv na rast dopytu v polovici budúceho desaťročia. Ja si ale myslím, že to nemusí zákonite postihnúť niektoré z veľkých ropných projektov."

Anderson zastáva býči trend kvôli negatívam z hľadiska produkcie ropy. Pokles dodávok pravdepodobne vyženie ceny vyššie, pričom sa odvoláva na pokles investičných nákladov veľkých ropných spoločností o 65 %. "Investičné rozhodnutia už roky klesajú. Od roku 2007 do 2013 ich bolo v priemere viac ako 40 za rok. V roku 2014 sme ich videli menej než 15. V minulom roku už menej než 10. A to sú projekty, ktoré prichádzajú do úvahy v rokoch 2018 až 2019. Škrtanie investičných nákladov je niečo, čo si bude vyžadovať slušné zvýšenie ceny a prestaviť celý systém. Trvalo večnosť kým padlo rozhodnutie o obmedzení dodávok za ostatných dva a pol roka. A teraz bude trvať večne z pohľadu komoditného obchodníka, kým sa limity dodávok vrátia na pôvodnú úroveň."

Súvisiace články

Aktuálne správy