Keď ekonomiku trápi pád ceny ropy: Rusi šetria na jedle aj liekoch, nie však na zábave

, iHNed Foto: remote-moscow;ITA/AP

Rusom klesajú reálne príjmy, šetria kde sa len dá, ale firmám, ktoré ponúkajú voľnočasové aktivity, sa až podozrivo dobre darí. Podľa prieskumu spoločnosti Romir len každý piaty Rus šetrí na zábave.

Ruské hospodárstvo je silne závislé na ťažbe nerastných surovín. Kým pred pádom cien ropy, v roku 2014 stál barel vyše 100 dolárov, dnes sa dlhodobo drží pod 50 dolármi. Oblasti zábavy sa ale relatívne dobre darí, čo je v kontrastuje so stagnujúcou ekonomikou a vysokou infláciou.

Maloobchodné tržby boli v júni medziročne nižšie o 5,9 percenta, uviedla ruská Federálna štatistická služba. "Spotreba nemôže rásť," hovorí Dmitrij Polevoj, hlavný ekonóm skupiny ING v Rusku, pre agentúru Bloomberg. "Platy nerastú alebo rastú oveľa pomalšie ako predtým. Ľudia si požičiavajú menej," dodal ekonóm. Rusom podľa agentúry Bloomberg klesli v júli reálne príjmy v medziročnom porovnaní o sedem percent.

Projekt Remote Moscow, kombinuje prvky divadelného performance, počítačovej hry a mestskej turistiky. Záujemca zaplatí 1500 rubľov (necelých 21 eur). Putuje mestom a pritom plní úlohy, ktoré dostáva od organizátorov do slúchadiel. Počas prechádzky po Moskve, ktorá začína na cintoríne a končí na streche nákupného centra, musia napríklad urobiť v metre baletnú figúru či dať kôš na basketbalovom ihrisku. "Ľuďom sa to páčilo, povedali o projekte svojim priateľom a zdieľali fotky na Instagrame. Nikomu sme sa nevnucovali, vlna záujmu sa zdvihla sama a doteraz máme plné termíny," povedal ruskému ekonomickému magazínu RBK producent Fedor Jeljutin, ktorý Remote Moscow zakladal spolu s nemecko-švajčiarskou divadelnou skupinou Rimini Protokoll.

Projekt Remote Moscow za prvý rok zarobil 24 miliónov rubľov (asi 330 tisíc eur). Do konca roka 2016 divadelník a podnikateľ Jeljutin plánuje, že sa obrat zvýši na 45 miliónov rubľov (620 tisíc eur).

Medzi zákazníkov patrí predovšetkým miestna mládež a mladé rodiny s deťmi. "Okrem miestnych obyvateľov sú to tiež turisti, preto by organizátori mali viac premýšľať o prekladoch, hlavne do čínštiny," povedal magazínu RBK Felix Michajlov, umelecký riaditeľ petrohradského kultúrneho strediska Leningrad Centrum. Spoločnosť Remote Moscow by tiež chcela zvýšiť počet firemných zákazníkov. "Teambuildingy sú obrovská príležitosť. Ľudia si vo firmách už spolu zašportovali, zašli do divadla, na grilovačku. Chcú už niečo nové," myslí si o možnostiach rastu zástupkyňa Remote Moscow Jevgenija Petrovská.

Úspešným projektom je aj hudobný festival MegaFonLive, organizovaný v juhoruských mestách Saratov a Volgograd. Festival, zaštítený druhým najväčším mobilným operátorom v Rusku, prilákal podľa ekonomického denníka Vedomosti vyše 70 tisíc návštevníkov, a prekonal tak svoj vlastný dva roky starý rekord. Trochu horšie sú na tom kiná. Toto leto mali v Rusku najslabšiu návštevnosť za ostatných päť rokov. Počet divákov klesol medziročne o 16,4 percenta, uviedla spoločnosť Movie Research. Naopak sa darilo múzeám. Podľa serveru Gazeta.ru ich návštevnosť poskočila medziročne o 33 percent, tiež vďaka bezplatnému vstupu pre študentov v štátnych múzeách.

Súvisiace články

Aktuálne správy