Američania sú stále chudobnejší, prestávajú nakupovať

, businessinsider Foto: SITA/AP

Konsenzuálne odhady Wall Street pre firmy z indexu S&P 500 za druhý kvartál je medziročný pokles 5,6 %. To by znamenalo pokles ziskov firiem už piaty štvrťrok za sebou.

Maloobchod je obzvlášť zraniteľný. Mnoho predajcov varuje, že zvyšok roka bude ešte horší. V máji maloobchodné tržby klesli o 3,9 %, z aprílových 2,9 %. Moody's znížila svoje odhady maloobchodného predaja pre rok 2016 z celkového výhľadu "pozitívny" na "stabilný". Predovšetkým kvôli slabosti v sektoroch ako sú odevy a obuv, či kancelárske potreby.

Bank of America na základe údajov z kreditných kariet oznámila, že pokles sa prejavil v štyroch maloobchodných oblastiach. Obchodné domy: mínus 4 %, obchody pre tinedžerov: mínus 4,6 %, domáci tovar: mínus 3,6 %, elektronika: mínus3 %.

Maloobchodné výsledky vykresľujú mnohé faktory, ale jeden vinník je viac než prekvapujúci. Rastie počet Američanov, ktorí si jednoducho nakupovanie nemôžu dovoliť.

Viac ako 20 %, alebo 26 miliónov Američanov, sú jednoducho príliš chudobní, aby mohli nakupovať. Vyplýva to z údajov americkej Research Group (ARG). Okolo 47 % Američanov je poberateľom rôznych vládnych úľav a výhod. Politici však do značnej miery prehliadajú ďalších 26 miliónov Američanov, ktorí patria do skupiny chudobných pracujúcich. Zástupcovia tejto triedy si berú v priemere dva až tri pracovné miesta a pracujú za menej ako 30 000 dolárov ročne.

Takmer polovica Američanov nevidela zvýšenie platu za posledných päť rokov. Vyššie náklady na  lekárske poistenie vzali domácnostiam ďalších 28 %. Výsledkom je, že "najchudobnejší Američania prestali nakupovať, s výnimkou základných potrieb," hovorí Britt Beemer z ARG.

Údajne je to ale ešte horšie. Dokonca sa ťažko hľadajú peniaze na zaplatenie základných potrieb, Dve tretiny Američanov má v podstate nulové úspory. 47 % Američanov by nebolo schopných zaplatiť 400 dolárov za návštevu lekára, ak by im finančne nepomohli priatelia.

Ponuré čísla sa ale netýkajú všetkých predajcov. S nedostatkom hotovosti sa americkí spotrebitelia čoraz viac obracajú na ponuku diskontných predajcov, ktorým tržby pekne rastú. Aj hodnota ich akcií. Analytici tvrdia, že by to malo stáť za pozornosť, ale ako vždy, je to otázka načasovania. Diskontní predajcovia, sú však jedným z mála svetlých momentov v maloobchodnom sektore.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy