Letecká doprava je globálny fenomén, preto vyžaduje globálny prístup

Letecká doprava je globálny fenomén a preto vyžaduje aj globálny prístup, povedal podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič. „Už samotná existencia solárneho lietadla dokumentuje rozmer, aký získavajú nové technológie v praxi. Zdá sa, že nič nie je nemožné.“ Šefčovič sa dnes počas letu videokonferenčne spojil s pilotom lietadla a zároveň autorom myšlienky a priekopníkom nových technológií Bertrandom Piccardom. TASR o tom informoval vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik.
V pondelok (20.6.) v ranných hodinách vyštartovalo z Letiska Johna F. Kennedyho v New Yorku solárne lietadlo SolarImpulse na svoj prvý historický prelet cez Atlantický oceán. Lietadlo je výlučne poháňané slnečnou energiou. Pristátie je naplánované po 90 až 110 hodinách letu v španielskej Seville.
„Letecká doprava je silným hnacím motorom hospodárskeho rastu, zamestnanosti, obchodu a mobility v Európskej únii a zohráva kľúčovú úlohu v hospodárstve EÚ. Toto odvetvie zamestnáva v EÚ takmer dva milióny osôb a európskemu hospodárstvu každoročne prináša 110 miliárd eur,“ uviedol Králik. Ďalej povedal, že liberalizácia vnútorného trhu leteckej dopravy a výrazný rast dopytu po leteckej doprave v rámci EÚ a na celom svete v priebehu posledných 20 rokov vyústili do významného rozvoja európskeho odvetvia leteckej dopravy. Odvetvie leteckej dopravy v Európe v roku 2035 dosiahne podľa prognóz úroveň 14,4 milióna letov, čo je o 50 percent viac ako v roku 2012.
Podľa jeho ďalších slov letecká doprava tiež zohráva kľúčovú úlohu v boji proti globálnemu otepľovaniu, nakoľko predstavuje dve percentá celosvetových emisií CO2. Letecký priemysel je preto sústavne vystavený požiadavkám na rýchle, avšak dlhodobé riešenie znižovania emisií a prispeniu k cieľom Parížskej dohody – udržať globálne otepľovanie pod úrovňou dva stupne Celzia.
„Inovatívne myšlienky sa dostávajú do praxe vďaka odvážnym a nekonvenčným ľuďom. Využívanie obnoviteľných zdrojov, akým je aj slnečná energia, patrí k základným pilierom Energetickej únie, a to nielen pre zvyšovanie ich podielu na energetickom mixe danej krajiny, ale aj pre plnenie našich cieľov v znižovaní emisií CO2, plnenie našich európskych, ale aj medzinárodných záväzkov v oblasti globálneho otepľovania, ako aj znižovania našej závislostí od fosílnych palív,“ uviedol Šefčovič.
„V súlade so stratégiou v oblasti letectva pre Európu, prijatou v decembri minulého roka, je cieľom Európskej únie podporiť potenciál odvetvia leteckej dopravy, aby využilo výhody rýchlo sa meniacej a rozvíjajúcej sa svetovej ekonomiky, ako aj pokroku v oblastiach inovácií, digitálnych technológií a investícií,“ uviedol Králik.

Súvisiace články

Aktuálne správy