V Nitre začalo fungovať Spotrebiteľské poradenské centrum

V Nitre začalo fungovať Spotrebiteľské poradenské centrum pre Nitriansky a Banskobystrický kraj. Vzniklo v rámci projektu Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad. Spotrebitelia majú k dispozícii bezplatné poradenské centrum, na ktoré sa môžu obrátiť pri problémoch s reklamáciou, chybným produktom alebo službou, odstúpením od zmluvy, agresívnou reklamou, nekalými a klamlivými obchodnými praktikami, neprijateľnými podmienkami v spotrebiteľských zmluvách. Využiť ho môžu aj pri problémoch s bytmi a nebytovými priestormi, vyúčtovaním energií, vody a plynu, s podnetmi týkajúcimi sa finančných služieb a iných sporov s predajcami, výrobcami či poskytovateľmi služieb.
Kontaktné osoby pomáhajú spotrebiteľom vyriešiť problém prioritne mimosúdnou cestou. Ak prípad nie je možné riešiť poradenstvom, kontaktná osoba podnet presmeruje na inštitúcie, ktoré by v danom prípade mohli pomôcť. V individuálnych prípadoch prechádzajú spory do súdnej agendy združenia. „O rastúcom záujme o služby spotrebiteľského združenia svedčí, že za štyri roky jeho kontinuálneho pôsobenia vzrástol objem finančných prostriedkov zachránených v prospech spotrebiteľov niekoľkonásobne,“ zhodnotil činnosť združenia jeho predseda Michal Fáber. V roku 2012 počas trojmesačného pôsobenia zachránilo združenie spotrebiteľom 8560 eur, v roku 2013 počas fungovania jedného poradenského centra v Poprade to bolo 22.368 eur. V roku 2014, keď už bola prvý rok v prevádzke aj spotrebiteľská poradňa v Bratislave, to bolo 42.578 eur zachránených v prospech spotrebiteľov a v minulom roku 33.163 eur. „K tomu treba prirátať odhadovanú hodnotu súdnych procesov, kde ide zhruba o 117.400 eur,“ skonštatoval Fáber.
Okrem poradenstva a zastupovania spotrebiteľov v procesoch riešenia sporov má projekt i ďalšie ciele. „V praxi sa ukazuje ako užitočné vďaka našej databáze upriamiť pozornosť orgánov na najčastejšie reklamované tovary a služby či klamlivé obchodné praktiky predajcov a poskytovateľov služieb. Pravidelne odbornú verejnosť upozorňujeme na problémové miesta v legislatíve,“ tvrdí Fáber. Systémové riešenia si vyžaduje napríklad právna úprava v oblasti posudzovania chýb tovarov. Je potrebné sprísniť podmienky pre servisné strediská, znalcov i náležitosti súdnoznaleckých posudkov. Ako nedomyslená sa ukazuje aplikácia zákonných ustanovení v oblasti spotrebiteľských úverov. Komplikovanou témou je ochrana digitálneho spotrebiteľa a s ňou úzko súvisiaca ochrana osobných údajov.

Súvisiace články

Aktuálne správy