Smutná správa z nákupných centier: Nájomníci nám utekajú, nevieme do kedy to utiahneme

, WSJ Foto: YT/Dan Bell

Mnohé americké nákupné centrá strácajú niektorých zo svojich najcennejších nájomníkov. Obchodné domy sa menia na miesta duchov alarmujúcou rýchlosťou. Maloobchodníci ako Sears, JCPenney a Macy boli nútení v posledných niekoľkých rokoch škrtnúť stovky pracovných miest a zavrieť množstvo svojich prevádzok.

Na jednej strane sú už mŕtve, alebo  umierajúcich nákupné centrá a na strane druhej snaha, ako zostať ziskový aj pri rastúcej hrozbe v podobe e-commerce. Tieto závery sú len špičkou ľadovca, podľa novej správy z realitnej výskumnej firmy Green Street Advisors, ktorú citoval The Wall Street Journal.

Obchodníci majú v pláne uzavrieť ďalších asi 800 prevádzok. To je jedna pätina všetkého prenajatého miesta v amerických nákupných centrách. K takémuto rozhodnutiu ich donútila obchodná politika, na základe ktorej by sa im mal podariť návrat k úrovniam produktivity spred 10 rokov. Sears by tak musel uzavrieť asi 300 obchodov,  JCPenney 320, čo predstavuje 31 % ich súčasného stavu, Nordstrom 30 obchodov, teda 25 % svojej flotily, a Macy 70 obchodov, 9 % z jej celkového množstva. Škrtanie by malo pomôcť vygenerovať predaj na štvorcový stopu, ktorý dosahovali v roku 2006. Takéto rozhodnutie obchodníkov, by ale mohlo premeniť stovky ďalších nákupných centier v USA na prázdne objekty, píše sa v správe Green Street.

Obchodné domy patria v USA k najobľúbenejším nákupným tepnám. Ich tržby ale klesajú v celom odvetví už takmer desať rokov. Celkovo klesla produktivita priemernej predajne oproti roku 2006 o 24 %, na 165 dolárov za štvorcový stopu. Ale ak sa nákupné centrá pre nedostatok nájomníkov zrušia, obchodníci budú mať neskôr problém nájsť za ne adekvátnu náhradu. Ale ak v nákupnom centre dá výpoveď jeden, alebo dvaja kľúčoví nájomcovia, má zrazu prevádzkovateľ objektu čo robiť, aby výpadok nebol likvidačný. Je to typický začiatok zostupnej špirály vedúcej k úplnému zrušeniu. Väčšina nákupných centier to ale nevzdá bez boja. Najskôr sa prelepia výklady a ponúka sa priestor novému nájomcovi, neskôr sa priestor prispôsobí inému účelu, než je predajňa. Ale konkrétne americké príklady dokazujú, že koniec je v každom prípade katastrofálny. A to aj na pohľad.

Na Slovensku to tak ďaleko zatiaľ nedošlo, hoci v niektorých prípadoch detské vláčiky, potiahnuté cez niekoľko predajných plôch našepkávajú, že tu niečo nebude v poriadku.

Súvisiace články

Aktuálne správy