Konkurencia v prímestskej doprave nie je nemožná, otázkou je rentabilita

Na území Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) zabezpečuje autobusovú prímestskú dopravu iba jeden prepravca. Na základe výberového konania je to spoločnosť Slovak Lines. Či by viacero spoločností zabezpečilo väčšiu frekvenciu i možnosti spojov, je podľa BSK otázkou toho, či by pre samotných prepravcov s vydanou licenciou bola prevádzka takýchto liniek rentabilná.
„Podľa zákona je BSK objednávateľom prímestskej dopravy v územnom obvode kraja na základe plánu dopravnej obslužnosti a schválených cestovných poriadkov. Vyšší územný celok zároveň dopravcovi uhrádza stratu z výkonov vo verejných službách,“ pripomenula tlačová tajomníčka BSK Veronika Beňadiková.
„Našou úlohou je zabezpečiť obyvateľom kraja regionálnu verejnú dopravu, to znamená, aby ju mohli využiť aj obyvatelia malých obcí, napríklad Jakubova, Lábu či Igramu,“ zdôraznila. Okrem Slovak Lines na takýchto linkách iný súkromný prepravca nejazdí. Beňadiková pripomína, že každý z prepravcov, ktorý má platnú licenciu, môže prevádzkovať linky v rámci územia regiónu. „Otázkou pre samotných prepravcov je však to, či v prípade liniek spájajúcich aj malé obce v regióne by takáto doprava bola z hľadiska nákladov efektívna,“ uviedla.
Konkurenciu z hľadiska regionálnej dopravy rieši BSK skôr v súvislosti so zavádzaním Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). Cieľom tohto systému je vytvoriť plynulú nadväznosť spojov a upraviť konkurenciu rôznych druhov dopravy, ktoré jazdili súčasne na súbežných trasách.   IDS BK začleňuje železničnú, prímestská autobusovú i mestskú hromadnú dopravu v Bratislave. Systém je založený na nadväznosti liniek a cestovných poriadkov jednotlivých dopravcov s nevyhnutnými, avšak koordinovanými prestupmi. V súčasnosti môžu v rámci IDS cestovať na predplatný lístok ľudia zo Záhoria do hlavného mesta a na celom jeho území. Od novembra by sa mala IDS rozšíriť na celý Bratislavský kraj.

Súvisiace články

Aktuálne správy