Tvrdé reformy v praxi: Vyššia DPH spôsobuje Grékom starosti, počítajú vraj každý cent

, ČTK Foto: SITA

Grécko začalo zavádzať prvé tvrdé reformy v pondelok, keď vzrástlo DPH. Turistom zvýšenie ceny suvlaki o 20 centov nemusí pripadať ako zvlášť vysoké, ale problémy sa objavujú.

Zvýšenie DPH požadované veriteľmi Grécka výmenou za ďalší balík pomoci prinútilo reštauráciu, kde čašník Stavros Giokas pracuje, zvýšiť cenu suvlaki z 2,2 na 2,4 eura. Pre bohatých turistov zo severnej Európy je to stále dobrý obchod, pre Grékov zničených rokmi úspor je aj mierne zvýšenie ceny jedným z ďalších dôvodov, prečo už nechodia jesť von.

"Ľudia počítajú každý cent, nielen za suvlaki" hovorí Giokas, ktorý čaká na zákazníkov v reštaurácii plnej prázdnych stolov pokrytých žlto-zelenými obrusmi.

Niektoré veľké firmy so zahraničným vlastníkom sú schopné absorbovať vyššie DPH na spracované potraviny a verejnú dopravu z 13 na 23 percent bez toho, aby to premietli do cien pre konečných zákazníkov. Ďalšie podniky sa ale jednoducho pokúsia vyhnúť dopadu dane na ich príjmy zvýšením ceny, čo je rozšírená prax, ktorá prispieva k ekonomickým problémom Grécka. Pre mnohých, ktorí platia daň, ale neexistuje iná možnosť, než vybrať vyššiu daň od svojich klientov.

Po celej krajine sa zamestnanci, penzisti a ekonómovia obávajú dopadu rastu daní na populáciu, ktorá má problém s vysokou nezamestnanosťou  až25 percent, a ekonomikou, ktorá má tento rok podľa nového odhadu opäť klesnúť. "Keď ma všetko stojí o desať percent viac, nie je moje penzijná kúpna sila oveľa slabšia? Je to ako zníženie penzie," hovorí 65 ročný Nikos Kulopulos.

Niekoľko veľkých medzinárodných maloobchodných reťazcov pôsobiacich v Grécku, ako je nemecký Lidl, zverejnilo na svojich stránkach reklamy, že nepresunú vyššiu DPH na zákazníkov. Iní však uvádzajú, že im jednoducho nič iné nezostáva.

Veľké starosti majú aj taxikári v Aténach. "Ľudia nemajú peniaze, aby si zaplatili taxík, pretože je kríza. Teraz, s rastom, to bude ešte horšie. Následne si ja nebudem môcť kupovať veci," hovorí Tassos Dritsas (49), ktorý je vodičom taxíka od roku 1988.

V jednej z kaviarní zdraželo ľadové kapučíno, ktoré je medzi Grékmi obľúbené, z 1,6 na 1,8 eura. "Káva je stále produkt, ktorý ľudia budú kupovať, je to pre Grékov spôsob života. Zvýšenie DPH nebude veľké. V našom prípade pre konečného zákazníkov sa cena zvýši o 15 až 20 centov na produkt," hovorí Kostas Stavropulos, ktorý nosí kávu zamestnancom banky, ktorá práve po troch týždňoch opäť otvorila. Aj pre neho to však nie je len otázka ľadovej kávy. Po zvýšení DPH ľudia podľa neho budú musieť prehodnotiť svoj spôsob života. "Musím zmeniť svoj denný režim a šetriť všade."

Súvisiace články

Aktuálne správy