Brána na Blízky východ sa otvára, prvé ňou prejdú škodovky a Seaty

, ČTK Foto: SITA

Nemecký automobilový koncern Volkswagen zvažuje, že na iránsky trh po jeho opätovnom otvorení vstúpi so svojimi značkami Škoda a Seat. Agentúre Reuters to povedal nemenovaný manažér podniku.

Irán sa v utorok dohodol so svetovými mocnosťami na obmedzenie svojho jadrového programu výmenou za odvolanie ekonomických sankcií, z čoho Rusi príliš veľkú radosť nemajú, návrat iránskej ropy na svetové trhy znamená pre Rusko nemalé problémy. Viac ropy znižuje jej cenu a tým pádom ide aj menej peňazí do ruského rozpočtu.

Nemeckí exportéri zrušenie embarga naopak vítajú. "Veľké príležitosti pre nemeckých výrobcov strojov a zariadení poskytuje predovšetkým modernizácia ropného odvetvia," uviedol hneď v utorok podľa agentúry Reuters šéf Zväzu nemeckého priemyslu (BDI) Ulrich Grillo. Práve automobilky by mali patriť medzi firmy, ktoré budú zo zrušenia protiíránskych sankcií rýchlo ťažiť. "Vedúci hráči v odvetví majú chuť vstúpiť na iránsky trh," uviedol šéf poradenskej firmy Gemela Thomas Wülfing. Firma sa špecializuje na oblasť Blízkeho východu. Irán je podľa Wülfinga z hľadiska automobilového priemyslu "posledný veľký rozvíjajúci sa trh".

Plány na obnovenie výroby automobilov v Iráne už v utorok načrtla francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën, ktorá mala pred sprísnením sankcií pred štyrmi rokmi na iránskom automobilovom trhu vedúcu pozíciu. Predaj áut v Iráne dosiahol maximum v roku 2011, kedy sa priblížil k 1,6 miliónu vozidiel. Potom sa ale trh v dôsledku sankcií zrútil. Domáca výroba v priebehu dvoch rokov klesla o milión vozidiel, čo viedlo k zániku viac ako sto tisíc pracovných miest.

Výskumná spoločnosť IHS Automotive predpokladá, že zrušenie sankcií by viedlo k prudkému oživeniu trhu, vďaka čomu by sa v budúcom roku v Iráne predalo 1,6 milióna vozidiel. Mnohí odborníci sa domnievajú, že predaj by sa mohol časom zvýšiť až na dva milióny áut ročne.

Európske automobilky podľa analytika IHS Michela Jacinta budú pri návrate na iránsky trhu čeliť ostrej konkurencii zo strany čínskych výrobcov, vďaka vyššej kvalite svojich vozidiel by ale mali získať svoj trhový podiel späť. "Pre Peugeot a VW je úspech v Iráne veľmi dôležitý," upozornil Jacinto. "Je to brána na Blízky východ," dodal.

Súvisiace články

Aktuálne správy