Globálne e-biznis rastie, potenciál má aj Slovensko

, A.T. Kearney Foto: SITA

Do prvej tridsiatky sa síce Slovensko nedostalo, napriek tomu možno povedať, že slovenskému e-biznisu sa darí. Tržby v roku 2014 narástli medziročne o vyše pätnásť percent a dosiahli podľa Euromonitoru 778 milióna eur.

Celosvetové tržby z online predaja v roku 2014 vzrástli o 20 % na necelých 840 miliárd dolárov. Vyplýva to zo štúdie poradenskej spoločnosti A.T. Kearney, ktorá každoročne zostavuje Global Retail E-commerce Index. Najatraktívnejším trhom pre online biznis sú podľa indexu Spojené štáty, ktoré vystriedali na prvom mieste Čínu, ktorej tento rok v indexe patrí druhá pozícia, tretia skončila Veľká Británia. Tržby v online predaji na Slovensku dosiahli 822 mil. dolárov.

V indexe sa síce na popredných miestach držia veľmoci ako USA alebo Čína, ale preniknúť medzi ne majú šancu aj menšie krajiny. Medzi hodnotiace faktory indexu totiž nepatrí len veľkosť online trhu, ale aj jeho technologická pripravenosť, správanie zákazníkov, úroveň infraštruktúry alebo potenciál rastu trhu. Index celkovo hodnotí, ako sú jednotlivé krajiny atraktívne pre potenciálneho online predajcu.

Na popredné miesta rebríčka sa tak tento rok dostali aj relatívne malé krajiny, ako je Belgicko (9.), Holandsko (13.) alebo Dánsko (15.). Napríklad Belgicko bodovalo dobrou infraštruktúrou (kuriérske spoločnosti, intenzívne využívanie platobných kariet), pripojením k internetu u väčšiny populácie a online nákupmi pri viac ako polovica obyvateľstva.

 The 2015 Global Retail E-Commerce Index Ranking
 Poradie  Krajina  Medziročná zmena v indexe
 1.  USA  2
 2.  Čína  -1
 3.  Veľká Británia  1
 4.  Japonsko  -2
 5.  Nemecko  1
 6.  Francúzsko  1
 7.  Južná Kórea  -2
 8.  Rusko  5
 9.  Belgicko  15
 10.  Austrália  -1
 11.  Kanada  -1
 12.  Hongkong  2
 13.  Holandsko  6
 14.  Singapur  -4
 15.  Dánsko  13
 16.  Švédsko  0
 17.  Mexiko  Nebolo v rebríčku 2014
 18.  Španielsko  Nebolo v rebríčku 2014
 19.  Chile  1
 20.  Nórsko  6
 21.  Brazília  -13
 22.  Taliansko  -7
 23.  Švajčiarsko  6
 24.  Venezuela  -1
 25.  Fínsko  -4
 26.  Nový Zéland  -8
 27.  Rakúsko  Nebolo v rebríčku 2014
 28.  Saudská Arábia  Nebola v rebríčku 2014
 29.  Argentína  -17
 30.  Írsko  -3

Vysoký potenciál pre rozvoj e-biznisu má aj Slovensko. Z hľadiska infraštruktúry a využívania internetu dosahuje porovnateľné parametre ako spomínané Belgicko. S 82 % populácie, ktorá používa internet a vyše polovicou (53 %) internetových užívateľov, ktorí nakupujú na internete, má slovenský trh online predaja vysoký potenciál. „Do roku 2018 predpokladáme, že slovenský online trh každoročne porastie na úrovni 16 %, čím by prekonal susednú Českú republiku (10 %),“ hovorí Peter Materna, manažér A.T. Kearney.

Podľa kvalifikovaných odhadov A.T. Kearney čaká celosvetovo segment online predaja ďalší rast aj v tomto roku, a to okolo 18 %. Podieľať by sa na ňom mali oba typy trhov (veľké aj menšie krajiny). Najprogresívnejšie rastie región juhovýchodnej Ázie, dokonca sa očakáva, že čoskoro mu bude patriť najväčší podiel na online tržbách na svete. V Latinskej Amerike sa zase prvýkrát dostalo do rebríčka Mexiko, a dokonca preskočilo Brazíliu aj Argentínu. Naopak, India zatiaľ v rebríčku nie je predovšetkým kvôli nízkemu používaniu internetu, avšak v nasledujúcich rokoch sa predpokladá veľký rast. Napríklad aj kvôli dvojmiliardovej investícii Amazonu do miestnej infraštruktúry oznámenej v minulom roku.


Oblasti, ktoré podľa A.T. Kearney ovplyvňujú a budú ovplyvňovať oblasť e-commerce:

Internacionalizácia – veľkí hráči stále hľadajú ďalšie trhy, kam preniknúť. Po celom svete rastie počet online platieb predovšetkým z mobilov. Aj klasickí predajcovia, ako napríklad Marks & Spencer, teraz otvárajú online pobočky vo viac krajinách v porovnaní s kamennými pobočkami. Kľúčom k medzinárodnému úspechu je dostatočný počet potenciálnych online zákazníkov, prispôsobenie sa miestnym zvyklostiam, ale aj zachovanie vlastného brandu.

Ďalší vzostup IPO – jedným z významných ukazovateľov rastu segmentu je pozornosť, akú mu venujú burzoví investori. Tí prisúdili minulý rok niektorým spoločnostiam vysokú hodnotu – príkladom je byť čínska Alibaba (rekordné IPO 25 miliárd dolárov).

Neustále pripojený zákazník – Connected Consumer Study, v ktorej sa A.T. Kearney v roku 2014 pýtala viac ako 10 000 respondentov, ktorí sa pripájajú aspoň raz týždenne k internetu, ukázala, že viac ako polovica opýtaných kontroluje internet aspoň raz za hodinu počas celého dňa. To, čo títo "neustále pripojení" zákazníci kupujú, vypovedá nielen o ich dôvere v online nakupovaní, ale aj o stupni vývoja e-commerce v danej krajine. Celosvetovo najpopulárnejšími kategóriami sú elektronika, oblečenie a knihy. Na opačnom konci rebríčka stoja potraviny a domáce potreby (viac informácií v priloženom rebríčku)

Potreba viac kanálov – napriek tomu, že je rozruch ohľadom e-commerce oprávnený, nie je možné zabúdať ani na klasický predaj. Ten totiž stále zostáva dôležitý najmä tam, kde si zákazníci potrebujú tovar "ohmatať". Navyše dve tretiny zákazníkov, ktorí nakúpili online, navštívili kamenný obchod pred alebo po tejto transakcii. Mike Moriarty, partner v A.T. Kearney a spoluautor štúdie, k tomu dodáva: "Boom v e-commerce prináša tiež niekoľko výziev. Ako klasickí predajcovia, tak aj hlavní online hráči zisťujú, že budúcnosť tohto odvetvia nie je čisto v online priestore, ale skôr v kreatívnom spojení viackanálových ponúk, ktoré spájajú internetové a fyzické nakupovanie". Budúcnosť prepájania kanálov dobre ilustruje napríklad Walmart, klasický hráč na poli predaja, ktorý rozširuje svoju online ponuku, a naopak Amazon, ktorý teraz vstupuje s kamennými predajňami na viaceré trhy.


 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy