Diaľničné poplatky v Nemecku: Zaplatíte podľa objemu a typu motora

, ČTK Foto: SITA

Výška krátkodobých poplatkov za používanie nemeckých diaľnic pre osobné autá sa zrejme bude líšiť podľa ekologickej náročnosti automobilu. Podľa denníka Handelsblatt sa na tom v noci na utorok dohodli vládne strany. Doterajší návrh počítal s pevnou výškou krátkodobých poplatkov, to ale kritizovala Európska komisia, pretože v prípade áut s malým motorom by tento poplatok bol neúmerne vysoký v porovnaní s ročným.

Podľa pôvodného vládneho návrhu mýta pre osobné autá, o ktorom v súčasnosti rokuje Spolkový snem, vychádzal desaťdňový poplatok na desať eur, dvojmesačná na 22 eur. Vládni konzervatívci a socialisti sa ale teraz dohodli na tom, že podľa ekologickej náročnosti vozidla bude desaťdňový poplatok od päť do 15 eur a dvojmesačný od 16 do 30 eur.

Podľa ekologickej náročnosti prevádzky auta sa bude líšiť aj ročné mýto. Poplatok sa v závislosti na objeme a type motora a vek vozidla bude pohybovať medzi 24 a 130 eurami. Krátkodobé a ročné diaľničné známky by mali elektronickú podobu, kontrolovali by ich mýtne brány podľa registračnej značky vozidla.

Súčasná úprava by mala odvrátiť kritiku zo strany Európskej komisie. Tá v minulosti uviedla, že pre vozidlá s malým benzínovým motorom sú krátkodobé poplatky neúmerne drahé v porovnaní s ročným. Komisia v minulosti presadzovala, aby cena krátkodobé známky predstavovala približne osminu ceny ročnej známky.

EK, rovnako ako niektoré krajiny Európskej únie, však kritizovala aj skutočnosť, že sa nemeckým vodičom o cenu ročného poplatku zníži výška dane z vlastníctva motorového vozidla. Spoplatnenie nemeckých diaľnic by tak postihlo hlavne zahraničných vodičov, čo je podľa niektorých odborníkov v rozpore s európskym zákazom diskriminácie na základe štátnej príslušnosti.

Nemecko chce diaľničné mýto zaviesť od roku 2016. Podľa denníka Handelsblatt nie je vylúčené, že Spolkový snem návrh zákona schváli už tento týždeň, v oficiálnom programe rokovania tejto komory nemeckého parlamentu ale zatiaľ nie je príslušný bod zaradený. Ministerstvo dopravy očakáva, že by mýto malo vyniesť približne 500 miliónov eur ročne.

Súvisiace články

Aktuálne správy